Barneklare skoler eller skoleklare barn?
om overgangen fra barnehage til skole
- Format: Pocket
- Antall sider: 93
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Vigmostad & Bjørke AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788283722284
- Kom i salg: 15. feb. 2022
- Utgivelsesår: 2022
- Tittel på originalspråk: Barneklare skoler eller skoleklare barn?
- Bidragsyter: Myran, Iris Hansson (for) ; Sandø, Heidi (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Førskoler og barnehager
239,-
Barnehage- og skoleeiere har en gjensidig og lovfestet plikt til å samarbeide for å skape kontinuitet for barna i overgangen fra barnehage til skole og SFO. For å lykkes med overgangsarbeidet må det tilrettelegges for kulturmøter hvor ansatte i skole og barnehage treffes for å utveksle kunnskap og erfaringer. I overgangen fra barnehage til skole skal barn møte en skole som er forberedt og klar for å bygge videre på det grunnlaget barnehagen har lagt. Skolen skal ta utgangspunkt i barnas erfaringer og møte barna der de er i sin utvikling. Det er ikke barna som skal være skoleklare, men skolen som bør være barneklar.
Språk, lesing og skriving fungerer som den «røde tråden» i overgangsarbeidet. Innholdet viser til praktiske eksempler, tiltak og arbeidsmåter som kan bidra til trygghet, oversikt og sammenheng. Hvert kapittel har ulike spørsmål som kan brukes i arbeid med barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling.
Boken er relevant for alle som har en rolle i overgangsarbeidet. Det gjelder skole- og barnehageeiere, ansatte og ledere i barnehage og skole, og studenter i barnehage- og lærerutdanningen som snart selv skal jobbe med de eldste barna i barnehagen eller de yngste barna i skolen.
Språk, lesing og skriving fungerer som den «røde tråden» i overgangsarbeidet. Innholdet viser til praktiske eksempler, tiltak og arbeidsmåter som kan bidra til trygghet, oversikt og sammenheng. Hvert kapittel har ulike spørsmål som kan brukes i arbeid med barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling.
Boken er relevant for alle som har en rolle i overgangsarbeidet. Det gjelder skole- og barnehageeiere, ansatte og ledere i barnehage og skole, og studenter i barnehage- og lærerutdanningen som snart selv skal jobbe med de eldste barna i barnehagen eller de yngste barna i skolen.