Barndomsstudier i norsk kontekst
tverrfaglige tilnærminger
Pocket
Bokmål
- Format: Pocket
- Antall sider: 328
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Gyldendal Norsk Forlag AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788205519213
- Kom i salg: 27. jan. 2021
- Utgivelsesår: 2021
- Bidragsyter: Abebe, Tatek (red) ; Sørenssen, Ingvild Kvale (red) ; Ursin, Marit (red)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Aldersgrupper: barn, Sosiologi
519,-
Da barnet ble gitt status som sosial aktør for rundt 30 år siden, skapte det bølger inn i både pedagogiske, psykologiske, historiske, økonomiske, politiske og rettslige teorier om barnet og barndommen.
Denne boken er en introduksjon til, og refleksjon over, studier av barn og barndommer i Norge. Basert på elleve empiriske bidrag med ulike tematiske, teoretiske og metodologiske innfallsvinkler, gir boken et bilde av hvordan det er å vokse opp i Norge i dag. Gjennom eksempler fra familieliv, barnehage, skolehverdag, fritidsarenaer, barnevern og helsevesen, belyser boken hvordan samfunnet påvirker barns liv samtidig som barn er medieforbrukere, medelever, medskapere og medborgere i samfunnet.
Boken er forankret i, og gir en innføring til, tverrfaglige barndomsstudier, som er et toneangivende felt internasjonalt i forskning med barn og unge, og trekker på perspektiver innen samfunnsvitenskap og humaniora. Bokens bidragsytere drar nytte av blant annet statistiske, etnografiske og historiske analyser for å situere barnet som subjekt og anerkjenne barndom som en refleksjon av sosial forandring. I bokens innledning og avslutning diskuteres barndomsstudienes fortid, nåtid og fremtid ved å sammenfatte hvordan bidragene i boka er med på drive feltet fremover.
Denne boken er en introduksjon til, og refleksjon over, studier av barn og barndommer i Norge. Basert på elleve empiriske bidrag med ulike tematiske, teoretiske og metodologiske innfallsvinkler, gir boken et bilde av hvordan det er å vokse opp i Norge i dag. Gjennom eksempler fra familieliv, barnehage, skolehverdag, fritidsarenaer, barnevern og helsevesen, belyser boken hvordan samfunnet påvirker barns liv samtidig som barn er medieforbrukere, medelever, medskapere og medborgere i samfunnet.
Boken er forankret i, og gir en innføring til, tverrfaglige barndomsstudier, som er et toneangivende felt internasjonalt i forskning med barn og unge, og trekker på perspektiver innen samfunnsvitenskap og humaniora. Bokens bidragsytere drar nytte av blant annet statistiske, etnografiske og historiske analyser for å situere barnet som subjekt og anerkjenne barndom som en refleksjon av sosial forandring. I bokens innledning og avslutning diskuteres barndomsstudienes fortid, nåtid og fremtid ved å sammenfatte hvordan bidragene i boka er med på drive feltet fremover.