Nettbutikk for bedrifter og skoler

Å være lærer i en mangfoldig skole

kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag

Pocket
Nynorsk
Å være lærer i en mangfoldig skole
Å være lærer i en mangfoldig skole
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 312
  • Språk: Nynorsk
  • Forlag/Utgiver: Gyldendal Norsk Forlag AS
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788205512252
  • Kom i salg: 22. mai 2018
  • Utgivelsesår: 2018
  • Bidragsyter: Schjetne, Espen (red) ; Skrefsrud, Thor-André (red)
  • Utgave nr.: 4
  • Emnekategori: Undervisingsferdigheter og -metoder
Se flere produktegenskaper
479,-

Kjøp på nett

Elevgrunnlaget i skolen er mer sammensatt enn tidligere. Det utfordrer utdanningsfeltet til å øke bevisstheten om mangfold, aktivt motvirke fordommer og stereotypier, og til å utforske alternative læringsarenaer.
I boken rettes oppmerksomheten mot PEL-faget i et flerkulturelt samfunn. Gjennom sytten   kapitler søker erfarne forskere og lærerutdannere fra en rekke universiteter og høgskoler i Norge å belyse det flerkulturelle klasserommet fra ulike innfallsvinkler. Noen av kapitlene søker å fange inn barnets mangfoldige verden og mangfold i undervisning og skolehverdag. I andre kapitler rettes oppmerksomheten mot mangfold sett i lys av politikk og verdigrunnlag.Viktige spørsmål som belyses i boken er:


Hva innebærer lærerkompetanse i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn?

Hvilke kunnskaper, holdninger og praksiser er sentrale i møte med en kulturelt - og religiøst mangfoldig elevgruppe?

Hvordan legge til rette for en undervisning som tar hensyn til elevenes mangfoldige erfaringer og forutsetninger?

Hvordan aktualiseres verdier og verdigrunnlaget i en mangfoldig skole?


Boken henvender seg til studenter i lærerutdanning, lærerutdannere, forskere og andre som er opptatt av mangfold og skole.