- Format: Pocket
- Antall sider: 291
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215041384
- Kom i salg: 23. sep. 2022
- Utgivelsesår: 2022
- Bidragsyter: Brataas, Kjell (for)
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Ledelse og ledelsesteknikker, Sosiale konsekvenser av katastrofer
399,-
Hvordan tar man vare på etterlatte, pårørende og overlevende etter kriser og katastrofer? Hvilke behov har innsatspersonell i tiden etterpå?
Krisehåndtering er et felt det er skrevet mye om og forsket grundig på, men etter den store katastrofen må livet gå videre. Dette er en bok som retter seg mot alle som er, eller burde være, opptatt av å følge opp pårørende også i etterkant av katastrofen.
Kjell Brataas har vært involvert i hjelpearbeidet i en rekke kriser og katastrofer de siste 20 årene. Denne boken baserer seg på et stort antall intervjuer med mennesker i inn- og utland om deres erfaringer som overlevende, pårørende eller yrkesmessig tilknyttet ulike typer kriser og katastrofer. Lærdommen fra de personlige beretningene diskuteres i lys av organisasjons- og kommunikasjonsfaglig forskning og samles i en rekke erfaringsbaserte råd om alt fra identifiseringsarbeid til psykologisk oppfølging og minnemarkeringer.
Boken retter seg mot alle som kan komme til å bli involvert i håndteringen av en krise eller katastrofe. Den vil være spesielt interessant for beredskapsansvarlige, kommunikasjons- og personalmedarbeidere, ledere i offentlige og private virksomheter, psykologer, journalister, forskere og studenter på høgskoler og universiteter.
Krisehåndtering er et felt det er skrevet mye om og forsket grundig på, men etter den store katastrofen må livet gå videre. Dette er en bok som retter seg mot alle som er, eller burde være, opptatt av å følge opp pårørende også i etterkant av katastrofen.
Kjell Brataas har vært involvert i hjelpearbeidet i en rekke kriser og katastrofer de siste 20 årene. Denne boken baserer seg på et stort antall intervjuer med mennesker i inn- og utland om deres erfaringer som overlevende, pårørende eller yrkesmessig tilknyttet ulike typer kriser og katastrofer. Lærdommen fra de personlige beretningene diskuteres i lys av organisasjons- og kommunikasjonsfaglig forskning og samles i en rekke erfaringsbaserte råd om alt fra identifiseringsarbeid til psykologisk oppfølging og minnemarkeringer.
Boken retter seg mot alle som kan komme til å bli involvert i håndteringen av en krise eller katastrofe. Den vil være spesielt interessant for beredskapsansvarlige, kommunikasjons- og personalmedarbeidere, ledere i offentlige og private virksomheter, psykologer, journalister, forskere og studenter på høgskoler og universiteter.