Nettbutikk for bedrifter og skoler

Perspektiver på kommunikasjonsmakt

digital makt og avmakt

Pocket
Bokmål
Perspektiver på kommunikasjonsmakt
Perspektiver på kommunikasjonsmakt
  • Forfatter: Tor Bang
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 184
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Fagbokforlaget Akademisk
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788245035155
  • Kom i salg: 11. jan. 2021
  • Utgivelsesår: 2021
  • Bidragsyter: Bang, Tor (for)
  • Utgave nr.: 1
  • Emnekategori: informasjons og kommunikasjonsnæringer, Media-, underholdning-
Se flere produktegenskaper
399,-

Kjøp på nett

Digitalisering er vår tids mest omfattende og gjennomgripende endringsagent. Tilgang til digitale kommunikasjonsmetoder griper inn i og er utgangspunkt for endringer på alle nivåer som berører mennesker: individer og grupper, organisasjoner og samfunnsaktører, lokalt som globalt. Denne boken handler om perspektiver på makt i digitale sammenhenger. Det finnes knapt en enhetlig forståelse av hva makt består av, hvordan den ter seg og blir utøvd, og hva motsetningen til makt er. Derimot kan vi studere hvordan teknologiske fremskritt bidrar til gjennomgripende endringer i kommunikasjons- og mediebransjene, deriblant deres maktstrukturer. I endringsprosesser kan gammel makt forvitre når ny oppstår. Mengden makt er muligens konstant, men aktører som får tilført makt, får den som regel fordi andre gir fra seg makt, frivillig eller ufrivillig, i en maktforskyvningsprosess. Boken er bredt anlagt og tar blant annet opp konvergens ¿ sammensmelting av tele-, data- og mediesektorene ¿ og sosiale endringsfaktorer. Den har omfattende diskusjoner om ytringsfrihet og etikk i digitale sammenhenger og dessuten refleksjoner om demokrati og samfunnsliv i en epoke der teknogiganter har stor innflytelse. Boken presenterer også teorier som forklarer sentrale påvirkningsagenter i digital kommunikasjon, sett fra både avsender- og brukerperspektiv. Tor Bang er førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI. Han har graden cand.polit. fra Universitetet i Oslo og en doktorgrad fra Universitetet i Bergen. Bang har ansvar for flere kommunikasjonsprogrammer på bachelor- og på masternivå. Han har skrevet flere bøker på feltet.