- Format: Pocket
- Antall sider: 281
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788202283568
- Kom i salg: 9. mars 2009
- Utgivelsesår: 2009
- Bidragsyter: Johannessen, Jon-Arild (for) ; Olaisen, Johan (for) ; Olsen, Bjørn (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Næringsvirksomhet og ledelse
I overgangen til et globalisert kunnskapssamfunn vil behovet for å være unik og synlig øke. Dermed vil virksomheters og enkeltpersoners omdømme få økt betydning. I Omdømme fokuserer forfatterne på omdømmestyring, kommunikasjonsstrategi og de ansattes personlige omdømme.
Innenfor omdømmestyring viser forfatterne hvordan virksomheten kan anvende en strategisk tilnærming til omdømmet, samt hva som kan legges i begrepet omdømmekapital. Omdømmerisiko og målig av omdømme diskuteres også. Deretter diskuteres de sentrale elementene innenfor ryktespredning: Rykter og sladder, tøvprat, ryktesmedene og ryktesmia. Avslutningsvis ser forfatterne på håndtering av ryktespredning, både for virksomheter og enkeltpersoner.
Forfatterne tar også for seg ulike kommunikasjonsstrategiene som kan anvendes i ulike kontekster og situasjoner og presenterer kommunikasjonsprosesser, intern og ekstern kommunikasjon samt kommunikasjonskultur.
Omdømme er basert på forskning og er i første rekke skrevet for ledere på alle nivåer, både i privat og i offentlig sektor, men er også aktuell for alle som har interesse for ledelse som fagområde. Boken er også myntet på studenter på bachelor- og masternivå.