Klart lederskap
effektivt samarbeid og robust partnerskap på jobben
- Format: Innbundet
- Antall sider: 330
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Vigmostad & Bjørke AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788245012385
- Kom i salg: 20. juni 2012
- Utgivelsesår: 2012
- Tittel på originalspråk: Clear leadership
- Bidragsyter: Bushe, Gervase R. (for) ; Middelthon, Marius (ove) ; Weierholt, Gerd (ove)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Næringsvirksomhet og ledelse
599,-
Som leder i dagens kunnskapsorganisasjoner må du mestre det relasjonelle håndverket. Det er like viktig som å være dyktig faglig eller forretningsmessig. Medarbeidere, kolleger og kunder forventer at du som leder er tydelig, trygg og reflektert og evner å håndtere motsetninger og uklarhet på en ryddig og tillitsvekkende måte. Gervase R. Bushe viser i denne boken hvordan moderne kunnskapsorganisasjoner er preget av det han kaller «organisasjonsgrums»: misforståelser, manglende samarbeid, uinnfridde forventninger, feiltolkinger og maktkamper. Dette skaper stress og demotivasjon og svekker virksomhetens effektivitet og resultater. Fra et solid faglig og pedagogisk utgangspunkt presenterer han et praktisk ledelseskonsept med begreper, modeller og verktøy for et lederskap som virker. Klart lederskap gir deg økt selvinnsikt og utvidet handlingsrepertoar gjennom: - Nøkler til å identifisere organisasjonsgrums - Økt bevissthet om dine reaksjonsmønstre, din lederstil og hvordan du påvirker andre - Bedre ferdigheter i å kommunisere tydelig, ærlig og anerkjennende - Dypere forståelse og respekt for andres perspektiver og opplevelsesmønstre - Større dyktighet i å fremme trygghet og samarbeid i relasjoner - Bedre evne til å konfrontere det ubehagelige og håndtere konflikter - Metoder og verktøy som fremmer partnerskap og læring på jobben Gervase R. Bushe er professor og forsker i lederskap og organisasjonsendring ved Segal Graduate School of Business ved Simon Fraser University i Vancouver i Canada. Han foreleser ofte for virksomheter og offentlige organisasjoner i hele verden. Han har arbeidet med selskaper for å forandre strukturene og bedriftskulturen deres og for å forbedre kundetilfredsheten og lønnsomheten.