Matematikkens kjerne
- Format: Pocket
- Antall sider: 360
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Fagbokforlaget Akademisk
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788245032826
- Kom i salg: 2. okt. 2019
- Utgivelsesår: 2019
- Bidragsyter: Nakken, Anne Hj. (for) ; Thiel, Oliver (for) ; Reisang, Svein (ill) ; Thiel, Oliver (ill) ; Winsnes, Marion Kristina (ill)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Matematikk, Pedagogikk
649,-
Matematikk handler om å tenke og om å forstå den verden som omgir oss. Gjennom kropp og sanser og i samspill med omgivelsene og andre mennesker viser barna at de ønsker å oppdage strukturer og skape mening.
For å utvikle matematisk forståelse må barn gjøre egne erfaringer, undre seg og resonnere. Barnas interesse for matematikk trenger respons. Barnehagelærerne må ha kunnskap og engasjement i møtet med små matematikere som utforsker matematikkens kjerne. Kjernen utforskes både ute og inne, i lek, hverdag og tilrettelagte aktiviteter og er nær knyttet til kreativitet, glede og medvirkning.
Matematikkens kjerne er skrevet for studenter i barnehagelærerutdanningen og alle andre som driver med matematikk for barn.
Barnehagens nye rammeplan fra 2017 har endret fokus i arbeidet med matematikk. Det er mer vektlagt at barna skal erfare med kropp og sanser. Det fremheves tydelig i den nye utgaven av Matematikkens kjerne. Den nye utgaven er oppdatert med det siste fra fagdidaktisk forskning, det har blitt fjernet en del teori for å forklare gjenværende teori mer grundig, og det er satt inn flere eksempler som vil støtte forståelsen.
Høyoppløst bilde
Bla i boken
For å utvikle matematisk forståelse må barn gjøre egne erfaringer, undre seg og resonnere. Barnas interesse for matematikk trenger respons. Barnehagelærerne må ha kunnskap og engasjement i møtet med små matematikere som utforsker matematikkens kjerne. Kjernen utforskes både ute og inne, i lek, hverdag og tilrettelagte aktiviteter og er nær knyttet til kreativitet, glede og medvirkning.
Matematikkens kjerne er skrevet for studenter i barnehagelærerutdanningen og alle andre som driver med matematikk for barn.
Barnehagens nye rammeplan fra 2017 har endret fokus i arbeidet med matematikk. Det er mer vektlagt at barna skal erfare med kropp og sanser. Det fremheves tydelig i den nye utgaven av Matematikkens kjerne. Den nye utgaven er oppdatert med det siste fra fagdidaktisk forskning, det har blitt fjernet en del teori for å forklare gjenværende teori mer grundig, og det er satt inn flere eksempler som vil støtte forståelsen.
Høyoppløst bilde
Bla i boken