Læring for fremtiden
en entreprenøriell didaktikk for arbeid i skolen
Pocket
Bokmål
- Format: Pocket
- Antall sider: 196
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Kommuneforlaget AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788244623612
- Kom i salg: 28. apr. 2020
- Utgivelsesår: 2020
- Bidragsyter: Agger, Anne (red) ; Haara, Frode Olav (red) ; Jenssen, Eirik S. (red) ; Sagar, Helena (red)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Barneskoler og ungdomsskoler, Undervisningsmetodikk og utdanningspolitikk
398,-
Tenk deg en skolehverdag der vektlegging av elevenes aktivitet, kreativitet, lokalkunnskap, selvstendighet og egen motivasjon er grunnlaget for elevenes arbeid med fag! En slik skolehverdag er preget av en entreprenøriell didaktikk.
Evne til problemløsning, kritisk tenkning, samarbeid og kreativitet er egenskaper som blir stadig viktigere i tiden fremover. Skolen og lærerne bør derfor ta i bruk undervisningsformer som myndiggjør elevene, aktiviserer læringsbevisstheten deres, og gir dem rom til å skape.
I denne boka finner du eksempler på konkrete opplegg som styrker elevenes kreative evner og tro på egne ferdigheter, som gir dem grunnlag for å se muligheter i nærmiljøet, og motivasjon til å bli en utviklingsaktør i samfunnet.
Læringsarenaen er ikke avgrenset til læremiddel eller klasserom, men omfatter områder der elevene kan utvikle handlingskompetanse i autentiske situasjoner.
Kapitlene i denne boka springer ut fra konkrete undervisningsopplegg fra seks skoler i Danmark, Sverige og Norge, og er skrevet av lærere, skoleledere og forskere i samarbeid.
Evne til problemløsning, kritisk tenkning, samarbeid og kreativitet er egenskaper som blir stadig viktigere i tiden fremover. Skolen og lærerne bør derfor ta i bruk undervisningsformer som myndiggjør elevene, aktiviserer læringsbevisstheten deres, og gir dem rom til å skape.
I denne boka finner du eksempler på konkrete opplegg som styrker elevenes kreative evner og tro på egne ferdigheter, som gir dem grunnlag for å se muligheter i nærmiljøet, og motivasjon til å bli en utviklingsaktør i samfunnet.
Læringsarenaen er ikke avgrenset til læremiddel eller klasserom, men omfatter områder der elevene kan utvikle handlingskompetanse i autentiske situasjoner.
Kapitlene i denne boka springer ut fra konkrete undervisningsopplegg fra seks skoler i Danmark, Sverige og Norge, og er skrevet av lærere, skoleledere og forskere i samarbeid.