- Format: Pocket
- Antall sider: 331
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Gyldendal Norsk Forlag AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788205462786
- Kom i salg: 17. feb. 2015
- Utgivelsesår: 2015
- Bidragsyter: Farstad, Camilla (for) ; Odden, Kari (for) ; Odden, Kari (ill)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Pedagogikk
609,-
Boken gir et solid grunnlag for å forstå hva gjenopprettende konfliktarbeid innebærer.
Den gir konkrete råd og praktiske eksempler på hvordan gjenopprettende tilnærming kan brukes i det daglige relasjonsarbeidet i klasserommet og til å håndtere små og store konflikter i skolesamfunnet. I tillegg viser den hvordan alvorlige krenkelser kan håndteres ved bruk av samme tilnærming og metoder. I appendikset bakerst i boka finnes en rekke øvelser og leker til bruk i arbeidet med elev- og personalgruppa.Gjenopprettende tilnærminger brer om seg i justissektoren i Norge, med bemerkelsesverdig gode resultater og bred politisk oppslutning. Boka viser hvordan en kan nyttiggjøre seg disse erfaringene i arbeidet med å sikre en skole der elever og voksne opplever trygghet og tilhørighet, mestring og mening.Boka er skrevet for dem som arbeider i skolen, studenter i lærerutdanning, foreldre og andre som er opptatt av elevenes læringsmiljø.Camilla Farstad og Kari Odden har i en årrekke arbeidet med å bistå elever, lærere og skoleledere i gjenopprettende konfliktarbeid. De arbeider i Utdanningsetaten i Oslo. I tillegg driver de virksomheten Klinsj AS og er meglere i Konfliktrådet.
Den gir konkrete råd og praktiske eksempler på hvordan gjenopprettende tilnærming kan brukes i det daglige relasjonsarbeidet i klasserommet og til å håndtere små og store konflikter i skolesamfunnet. I tillegg viser den hvordan alvorlige krenkelser kan håndteres ved bruk av samme tilnærming og metoder. I appendikset bakerst i boka finnes en rekke øvelser og leker til bruk i arbeidet med elev- og personalgruppa.Gjenopprettende tilnærminger brer om seg i justissektoren i Norge, med bemerkelsesverdig gode resultater og bred politisk oppslutning. Boka viser hvordan en kan nyttiggjøre seg disse erfaringene i arbeidet med å sikre en skole der elever og voksne opplever trygghet og tilhørighet, mestring og mening.Boka er skrevet for dem som arbeider i skolen, studenter i lærerutdanning, foreldre og andre som er opptatt av elevenes læringsmiljø.Camilla Farstad og Kari Odden har i en årrekke arbeidet med å bistå elever, lærere og skoleledere i gjenopprettende konfliktarbeid. De arbeider i Utdanningsetaten i Oslo. I tillegg driver de virksomheten Klinsj AS og er meglere i Konfliktrådet.