Kompetent skoleledelse
Pocket
Bokmål
- Format: Pocket
- Antall sider: 208
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Vigmostad & Bjørke AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788251924863
- Kom i salg: 30. sep. 2010
- Utgivelsesår: 2010
- Bidragsyter: Andreassen, Roy Asle (red) ; Irgens, Eirik J. (red) ; Skaalvik, Einar M. (red)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Utdanningsadministrasjon og -organisering
569,-
Kravet til skoleledelse har sannsynligvis aldri vært så sterkt som i dag, og meningene om hva som kjennetegner kompetent ledelse, er flere enn noensinne. I denne antologien blir utfordringen tatt på alvor. Boka er strukturert i fire deler, etter Utdanningsdirektoratets kompetansemodell for den nye nasjonale rektorutdanningen. Artiklene gir et godt innblikk i hvilken betydning kompetent skoleledelse har for elevenes resultater og læringsmiljø, styring og administrasjon, samarbeid, organisasjonsbygging og veiledning, samt utvikling og endring i skolen. Artiklene tar blant annet opp: Norske og finske tenåringer som eksperter på ledelse i klasserommet Evaluering for læring og utvikling Kompetent klasseledelse i teknologitette klasserom Styringsstruktur, ledelse og demokratisk dannelse i skolen Demokratisk ledelse i skoler Rektors ledelseskompetanse i en digitalt kompetent skole Lederen som konstruktør av den gode skole Utfordringer i lærerrollen Lokale forhandlinger Instructional leadership - ledelse av forbedring av undervisning og læring i skolen Læring i reflekterende lærerteam Forfatterne er tilknyttet et nettverk av forskere og undervisere som er ansvarlig for Master i skoleledelse, som koordineres av NTNU og gjennomføres i samarbeid med høgskolene i Volda, Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag og Bodø. Redaktører er Roy-Asle Andreassen (Høgskulen i Volda), Eirik J. Irgens (Høgskolen i Nord-Trøndelag) og Einar M. Skaalvik (NTNU).