Kampen om kunnskapsskolen
- Format: Pocket
- Antall sider: 212
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215010908
- Utgivelsesår: 2006
- Bidragsyter: Bergesen, Helge Ole (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Pedagogisk historie
399,-
Temperaturen i den skolepolitiske debatten under forrige regjering var til tider meget høy. Helge Ole Bergesen, som var statssekretær under Kristin Clemet, reflekterer over hvorfor reaksjonene ble så voldsomme.
Denne boken er et resultat av forfatteren Helge Ole Bergesens erfaringer som statssekretær i Utdannings- og forskningsdepartementet fra 2001 til 2005. I disse årene var skolepolitikk et sentralt tema i den offentlige debatten.
«Det skyldtes at vi for første gang fikk solide faglige analyser av tilstanden i norsk skole på bordet, og det budskapet var ikke lystelig. Dessuten skyldtes det at utdanningsminister Kristin Clemet stilte grunnleggende spørsmål ved etablerte sannheter om norsk skole og trakk slutninger som gikk ut over det som var utdanningspolitisk korrekt. Når hun i tillegg lanserte en ny skolereform som utfordret sentrale dogmer i skolepolitikken, måtte det bli politisk strid». Og strid ble det. Denne boken handler om denne striden, sett fra innsiden, fra der hvor beslutningene ble tatt.
Han gir oss innsikt i departementets overveielser og vurderinger. Han har sansen for de dramatiske episodene og de gode eksemplene. Alle som ønsker å kjenne den aktuelle skolepolitiske situasjonen i Norge, bør lese tidligere statssekretær Helge Ole Bergesens Kampen om kunnskapsskolen. Alfred Oftedal Telhaug, Utdanning
Denne boken er et resultat av forfatteren Helge Ole Bergesens erfaringer som statssekretær i Utdannings- og forskningsdepartementet fra 2001 til 2005. I disse årene var skolepolitikk et sentralt tema i den offentlige debatten.
«Det skyldtes at vi for første gang fikk solide faglige analyser av tilstanden i norsk skole på bordet, og det budskapet var ikke lystelig. Dessuten skyldtes det at utdanningsminister Kristin Clemet stilte grunnleggende spørsmål ved etablerte sannheter om norsk skole og trakk slutninger som gikk ut over det som var utdanningspolitisk korrekt. Når hun i tillegg lanserte en ny skolereform som utfordret sentrale dogmer i skolepolitikken, måtte det bli politisk strid». Og strid ble det. Denne boken handler om denne striden, sett fra innsiden, fra der hvor beslutningene ble tatt.
Han gir oss innsikt i departementets overveielser og vurderinger. Han har sansen for de dramatiske episodene og de gode eksemplene. Alle som ønsker å kjenne den aktuelle skolepolitiske situasjonen i Norge, bør lese tidligere statssekretær Helge Ole Bergesens Kampen om kunnskapsskolen. Alfred Oftedal Telhaug, Utdanning