- Format: Pocket
- Antall sider: 783
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Fagbokforlaget Akademisk
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788245015829
- Kom i salg: 14. mai 2014
- Utgivelsesår: 2014
- Bidragsyter: Hjelmeng, Erling J. (for) ; Sørgard, Lars (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Konkurranserett og antitrustlovgivning
899,-
Sentralt i denne boken er samspillet mellom jus og økonomi i utformingen av konkurransepolitiske regler, og det faglige grunnlaget for inngrep i enkeltsaker. Boken gir en introduksjon til den økonomiske analysen og det juridiske rammeverket i konkurranseretten. Hovedfokuset er samspillet mellom jus og økonomi, og formålet er å øke forståelsen av de konkurransepolitiske reglene, samt forklare den konkurranserettslige analysen med sikte på anvendelse i enkeltsaker. Metoder for å avdekke markedsmakt, definere relevant marked og gjennomføre konkurranseanalyser drøftes, og metodene anvendes innenfor de tre hovedpilarene i konkurranseretten: misbruk av dominans, konkurransebegrensende samarbeid, og fusjoner og oppkjøp. Erling J. Hjelmeng er professor ved Universitetet i Oslo, og professor II ved Norges Handelshøyskole. Lars Sørgard er professor ved Norges Handelshøyskole.