Nettbutikk for bedrifter og skoler

Konkurransepolitikk

rettslig og økonomisk analyse

Konkurransepolitikk
Konkurransepolitikk
  • Forfattere: Erling J. Hjelmeng , Lars Sørgard
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 783
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Fagbokforlaget Akademisk
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788245015829
  • Kom i salg: 14. mai 2014
  • Utgivelsesår: 2014
  • Bidragsyter: Hjelmeng, Erling J. (for) ; Sørgard, Lars (for)
  • Utgave nr.: 1
  • Emnekategori: Konkurranserett og antitrustlovgivning
Se flere produktegenskaper
899,-

Kjøp på nett

Sentralt i denne boken er samspillet mellom jus og økonomi i utformingen av konkurransepolitiske regler, og det faglige grunnlaget for inngrep i enkeltsaker. Boken gir en introduksjon til den økonomiske analysen og det juridiske rammeverket i konkurranseretten. Hovedfokuset er samspillet mellom jus og økonomi, og formålet er å øke forståelsen av de konkurransepolitiske reglene, samt forklare den konkurranserettslige analysen med sikte på anvendelse i enkeltsaker. Metoder for å avdekke markedsmakt, definere relevant marked og gjennomføre konkurranseanalyser drøftes, og metodene anvendes innenfor de tre hovedpilarene i konkurranseretten: misbruk av dominans, konkurransebegrensende samarbeid, og fusjoner og oppkjøp. Erling J. Hjelmeng er professor ved Universitetet i Oslo, og professor II ved Norges Handelshøyskole. Lars Sørgard er professor ved Norges Handelshøyskole.