- Format: Pocket
- Antall sider: 233
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Gyldendal Norsk Forlag AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788205444331
- Kom i salg: 2. jan. 2013
- Utgivelsesår: 2013
- Bidragsyter: Grue, Lars (for) ; Rua, Marte (for)
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Funksjonshemning: sosiale aspekter, Sosiologi: arbeid og arbeidskraft
539,-
Om unge funksjonshemmedes vei til arbeid og egen bolig.
Funksjonshemning og arbeid er et tema som lenge har vært høyt oppe på den politiske dagsordenen, uten at en høyere andel unge med nedsatt funksjonsevne kommer inn på arbeidsmarkedet nå enn for ti år siden. Likevel er det slik at noen lykkes – både med å komme i jobb og å etablere seg i egen bolig.
To skritt foran handler om denne gruppen unge. Deres fortellinger viser at i tillegg til støtte fra et samarbeids- og samhandlingsorientert offentlig hjelpeapparat, er det først og fremst den enkeltes tro på egne muligheter og ferdigheter, og evnen til å tenke planmessig og fremtidsrettet, som er avgjørende for gjennomføringen av et utdanningsløp og en god overgang til arbeidslivet.
Boken er først og fremst skrevet med tanke på studenter i ulike sosial- og helsefaglige utdanninger, og for dem som møter unge funksjonshemmede i sitt daglige virke innenfor velferdsfeltet. Foreldre av barn med nedsatt funksjonsevne vil også ha nytte av å lese den, det samme gjelder de unge selv.
"Gruppen som beskrives, er liten og smal, så det er vanskelig å generalisere. Likevel, tatt i betraktning at forfatterne har funnet unge som på mange måter har lyktes, gir historiene verdifull innsikt i hvor vanskelig livet kan være for unge med funksjonshemninger." - Anmeldelse i Tidsskrift for Den norske legeforening 14-2013
Funksjonshemning og arbeid er et tema som lenge har vært høyt oppe på den politiske dagsordenen, uten at en høyere andel unge med nedsatt funksjonsevne kommer inn på arbeidsmarkedet nå enn for ti år siden. Likevel er det slik at noen lykkes – både med å komme i jobb og å etablere seg i egen bolig.
To skritt foran handler om denne gruppen unge. Deres fortellinger viser at i tillegg til støtte fra et samarbeids- og samhandlingsorientert offentlig hjelpeapparat, er det først og fremst den enkeltes tro på egne muligheter og ferdigheter, og evnen til å tenke planmessig og fremtidsrettet, som er avgjørende for gjennomføringen av et utdanningsløp og en god overgang til arbeidslivet.
Boken er først og fremst skrevet med tanke på studenter i ulike sosial- og helsefaglige utdanninger, og for dem som møter unge funksjonshemmede i sitt daglige virke innenfor velferdsfeltet. Foreldre av barn med nedsatt funksjonsevne vil også ha nytte av å lese den, det samme gjelder de unge selv.
"Gruppen som beskrives, er liten og smal, så det er vanskelig å generalisere. Likevel, tatt i betraktning at forfatterne har funnet unge som på mange måter har lyktes, gir historiene verdifull innsikt i hvor vanskelig livet kan være for unge med funksjonshemninger." - Anmeldelse i Tidsskrift for Den norske legeforening 14-2013