Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold
fra utsikt til innsikt
Pocket
Bokmål
- Format: Pocket
- Antall sider: 316
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215013619
- Kom i salg: 19. sep. 2008
- Utgivelsesår: 2008
- Bidragsyter: Otterstad, Ann Merete (red)
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Helsesosiologi, Sosiale tjenester og sosial velferd, Undervisingsferdigheter og -metoder
559,-
Jeg som opprinnelig er fra Bangladesh, vil aldri bli akseptert i Norge som norsk pga. mitt eksotiske utseende. I mitt hjemmeland blir jeg alltid sett på som utlending, fordi mine meninger, tanker og uttrykksmåter er annerledes enn deres. Så uansett hvor jeg er fra eller hvor jeg er på vei, om jeg har på meg slør eller om jeg er pønker, så vil andres øyne bestemme hvem de vil at jeg skal være. MEN, uansett hvordan ansiktet vårt ser ut, så er det bare vi som vet hvem vi egentlig er, og hvem vi vil være.
Sonia Angelina Esperanza, student.
Hvordan plasserer du deg som profesjonsutøver i forhold til kulturelt mangfold? Er du opptatt av kompleksitet og sammensatte perspektiver, eller vil du helst holde på majoritetsperspektivet? Hvordan kan vi bidra til refleksjon om kulturelt mangfold i utdanning og praksisfelt?
Forfatterne i denne boka ser på kulturelt mangfold som foranderlige prosesser og gir etnisitet og kultur meningsinnhold knyttet til teori og praksiserfaringer. Samtidig legger de vekt på å vise betydningen av å ikke snakke om forståelsen av ett mangfold, én kultur eller én etnisitet. Hver artikkel i boka undersøker aspekter av mangfold med utgangspunkt i sin fagdisiplin og åpner for ny profesjonskunnskap om dette komplekse feltet.
Boka fyller et etterlengtet behov for mer kunnskap om kulturelt mangfold i profesjonsutøvelsene. Bidragsyterne kommer fra utdanningene for førskolelærere, sosionomer, barnevernspedagoger, sykepleiere og allmennlærere. De har i en årrekke arbeidet med kvalifisering, deltakelse og inkluderingsspørsmål innenfor profesjonsutdanningene, og de har forsket og publisert arbeider om kulturelt mangfold.
Redaktør Ann Merete Otterstad er førstelektor med hovedfag i pedagogikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus og stipendiat ved UiO.
Sonia Angelina Esperanza, student.
Hvordan plasserer du deg som profesjonsutøver i forhold til kulturelt mangfold? Er du opptatt av kompleksitet og sammensatte perspektiver, eller vil du helst holde på majoritetsperspektivet? Hvordan kan vi bidra til refleksjon om kulturelt mangfold i utdanning og praksisfelt?
Forfatterne i denne boka ser på kulturelt mangfold som foranderlige prosesser og gir etnisitet og kultur meningsinnhold knyttet til teori og praksiserfaringer. Samtidig legger de vekt på å vise betydningen av å ikke snakke om forståelsen av ett mangfold, én kultur eller én etnisitet. Hver artikkel i boka undersøker aspekter av mangfold med utgangspunkt i sin fagdisiplin og åpner for ny profesjonskunnskap om dette komplekse feltet.
Boka fyller et etterlengtet behov for mer kunnskap om kulturelt mangfold i profesjonsutøvelsene. Bidragsyterne kommer fra utdanningene for førskolelærere, sosionomer, barnevernspedagoger, sykepleiere og allmennlærere. De har i en årrekke arbeidet med kvalifisering, deltakelse og inkluderingsspørsmål innenfor profesjonsutdanningene, og de har forsket og publisert arbeider om kulturelt mangfold.
Redaktør Ann Merete Otterstad er førstelektor med hovedfag i pedagogikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus og stipendiat ved UiO.