Helse.digital
digitale arenaer i praksis og utdanning
Pocket
Bokmål
- Format: Pocket
- Antall sider: 300
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788202350208
- Kom i salg: 31. jan. 2012
- Utgivelsesår: 2012
- Bidragsyter: Anderssen, Norman (red) ; Blix, Siw (red) ; Størdal, Tove (red)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Medisin og sykepleie, Pedagogikk
539,-
helse.digital er en bok om dagens informasjonsteknologi og digitale arenaer i helsefaglige utdanninger og praksis. Den er skrevet for studenter og lærere innen sykepleier- og de helsefaglige utdanningene, og for helsearbeidere. I tillegg vil spesielt studenter innenfor desentraliserte utdanninger og i praktisk pedagogisk utdanning ha stor nytte av boka.
Forfatterne oppsummerer erfaringer, og analyserer spørsmål rundt digitale arenaer og konkrete informasjonsteknologier som er aktuelle i dag.
Boka beskriver blant annet:
Hva slags digital kompetanse helsearbeidere bør ha. Hvilke utfordringer Web2-generasjonen representer. Hvordan det sanselige møtet mellom student og lærer, eller pasient og helsearbeider blir påvirket av IKT-hverdagen. Hvordan IKT påvirker innholdet i helsefaglig praksis og utdanning. Hvordan virtuelle nettverk kan fungere faglig stimulerende for helsearbeidere. Hvilken nytte simulering kan ha innenfor helsefagene. Hvordan mobilteknologi kan nyttes i psykiatrisk behandling. Hvordan studenter og lærere bør oppføre seg i digitale klasserom. Hvordan høgskole og næringsliv sammen kan utvikle teknologiprodukter. Hvordan teknologisk utstyr kan kompensere for lese- og skrivevansker. Boka har stikkordsregister og faktabokser i margen. I noen av kapitlene har forfatterne laget sjekklister med praktiske råd for både undervisere og studenter. Disse listene vil også være til stor hjelp for helsearbeidere i praksis.
Forfatterne oppsummerer erfaringer, og analyserer spørsmål rundt digitale arenaer og konkrete informasjonsteknologier som er aktuelle i dag.
Boka beskriver blant annet:
Hva slags digital kompetanse helsearbeidere bør ha. Hvilke utfordringer Web2-generasjonen representer. Hvordan det sanselige møtet mellom student og lærer, eller pasient og helsearbeider blir påvirket av IKT-hverdagen. Hvordan IKT påvirker innholdet i helsefaglig praksis og utdanning. Hvordan virtuelle nettverk kan fungere faglig stimulerende for helsearbeidere. Hvilken nytte simulering kan ha innenfor helsefagene. Hvordan mobilteknologi kan nyttes i psykiatrisk behandling. Hvordan studenter og lærere bør oppføre seg i digitale klasserom. Hvordan høgskole og næringsliv sammen kan utvikle teknologiprodukter. Hvordan teknologisk utstyr kan kompensere for lese- og skrivevansker. Boka har stikkordsregister og faktabokser i margen. I noen av kapitlene har forfatterne laget sjekklister med praktiske råd for både undervisere og studenter. Disse listene vil også være til stor hjelp for helsearbeidere i praksis.