- Format: Pocket
- Antall sider: 327
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Gyldendal Norsk Forlag AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788205412156
- Kom i salg: 19. apr. 2011
- Utgivelsesår: 2011
- Tittel på originalspråk: Barne- og ungdomspsykiatri
- Bidragsyter: Hertz, Søren (for) ; Glomnes, Jørgen Jahr (ove)
- Utgave nr.: 4
- Emnekategori: Barne- og utviklingspsykologi, Psykiatri
749,-
Barne- og ungdomspsykiatri er en bok om uante muligheter for utvikling hos barn og ungdom.
Barn og ungdommer kommer av mange grunner opp i fastlåste situasjoner der de kan ha behov for støtte til å finne en vei videre i livet sitt.
Det som umiddelbart virker problemfylt, vanskelig å hanskes med, mangelfullt eller sykt, kan oppfattes som en invitasjon - en invitasjon til omgivelsene om nysgjerrig og kreativt å forholde seg til hvordan man best kan bidra til å utvikle det uante.Barne- og ungdomspsykiatri tar utgangspunkt i moderne hjerneforskning, utviklingspsykologi og forskning i barns motstandskraft, som kombineres med forfatterens egne erfaringer fra mange års arbeid med undersøkelse og behandling av barn og ungdommer.På bakgrunn av dette introduserer boken nye perspektiver på betydningen av å skape konstruktive kontekster for undersøkelses- og behandlingsarbeid. Dette gir seg også utslag i nye perspektiver på spesialpedagogikk.
Barn og ungdommer kommer av mange grunner opp i fastlåste situasjoner der de kan ha behov for støtte til å finne en vei videre i livet sitt.
Det som umiddelbart virker problemfylt, vanskelig å hanskes med, mangelfullt eller sykt, kan oppfattes som en invitasjon - en invitasjon til omgivelsene om nysgjerrig og kreativt å forholde seg til hvordan man best kan bidra til å utvikle det uante.Barne- og ungdomspsykiatri tar utgangspunkt i moderne hjerneforskning, utviklingspsykologi og forskning i barns motstandskraft, som kombineres med forfatterens egne erfaringer fra mange års arbeid med undersøkelse og behandling av barn og ungdommer.På bakgrunn av dette introduserer boken nye perspektiver på betydningen av å skape konstruktive kontekster for undersøkelses- og behandlingsarbeid. Dette gir seg også utslag i nye perspektiver på spesialpedagogikk.