Barn og unges medvirkning i barnevernet
- Format: Pocket
- Antall sider: 135
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Gyldendal Norsk Forlag AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788205518292
- Kom i salg: 22. feb. 2022
- Utgivelsesår: 2022
- Tittel på originalspråk: Barn og unges medvirkning i barnevernet
- Bidragsyter: Paulsen, Veronika (for)
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Barnevelferd
289,-
Hva betyr barn og unges medvirkning i barnevernet? Hvorfor er det viktig? Hvilken kunnskap og forståelse trenger vi for å få til gode medvirkningsprosesser?
Barn og unge i barnevernet skal få snakke fritt, lyttes til og inkluderes i beslutningsprosesser. I denne boka bruker forfatteren nyere forskning og teori for å belyse hva som er status for barns medvirkning i barnevernet i dag, hva som påvirker arbeidet med medvirkning, og hva som skal til for å få til gode medvirkningspraksiser.
Målet med boka er å bidra til økt forståelse av hvilken betydning medvirkning kan ha for barn og unge som møter barnevernet, og for barnevernets mulighet til å sikre gode tiltak for barnets beste.
Boka er skrevet for studenter i barnevern og sosialt arbeid og gir kunnskap og kompetanse som imøtekommer sentrale mål i studienes retningslinjer (RETHOS) og den nye barnevernloven. Bokas oppdaterte kunnskapsgrunnlag og den praktiske innretningen gjør den også nyttig for yrkesutøvere innen feltet.
Anmeldelse fra Fontene Forskning: "Boka står fram som ei solid og god grunnbok for alle som skal utdanne seg innan barnevern eller som jobbar i barnevernet (...). Oppsummert er dette ei bok å tilrå som pensum på alle grunnutdanningar som kvalifiserer til arbeid i barnevernsfeltet".
"Gode og trygge medvirkningsprosesser for barn og unge som møter barnevernet er helt sentralt for å ivareta barnets beste." Les intervju med forfatteren og bokutdrag fra boken.
Se innholdsfortegnelse
Barn og unge i barnevernet skal få snakke fritt, lyttes til og inkluderes i beslutningsprosesser. I denne boka bruker forfatteren nyere forskning og teori for å belyse hva som er status for barns medvirkning i barnevernet i dag, hva som påvirker arbeidet med medvirkning, og hva som skal til for å få til gode medvirkningspraksiser.
Målet med boka er å bidra til økt forståelse av hvilken betydning medvirkning kan ha for barn og unge som møter barnevernet, og for barnevernets mulighet til å sikre gode tiltak for barnets beste.
Boka er skrevet for studenter i barnevern og sosialt arbeid og gir kunnskap og kompetanse som imøtekommer sentrale mål i studienes retningslinjer (RETHOS) og den nye barnevernloven. Bokas oppdaterte kunnskapsgrunnlag og den praktiske innretningen gjør den også nyttig for yrkesutøvere innen feltet.
Anmeldelse fra Fontene Forskning: "Boka står fram som ei solid og god grunnbok for alle som skal utdanne seg innan barnevern eller som jobbar i barnevernet (...). Oppsummert er dette ei bok å tilrå som pensum på alle grunnutdanningar som kvalifiserer til arbeid i barnevernsfeltet".
"Gode og trygge medvirkningsprosesser for barn og unge som møter barnevernet er helt sentralt for å ivareta barnets beste." Les intervju med forfatteren og bokutdrag fra boken.
Se innholdsfortegnelse