- Format: Pocket
- Antall sider: 271
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215071565
- Kom i salg: 10. apr. 2024
- Utgivelsesår: 2024
- Bidragsyter: Lorentzen, Per (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Familiepsykologi, Lærerutdanning, Sosialarbeid, Sosiologi: familie og relasjoner
399,-
Å være foreldre er i vår tid blitt viklet inn i et kvasipsykologisk, vitenskapelig og profesjonalisert språk. Foreldre møter en strøm av selvhjelpsbøker, kurstilbud, nettsteder, apper og blogger som viser til å kjenne de beste metodene for å oppdra barn - gjerne omtalt som de mest «virksomme», «effektive» eller «optimale» foreldrestilene. I denne boken drøfter psykolog Per Lorentzen hvordan det er å være foreldre i dag, i larmen av informasjon og råd om barns behov og i mylderet av sprikende idealer for hva som gjør foreldre gode. Skaper forventningene og idealene usikre og passive foreldre heller enn trygge og kreative? Er det andre måter å se på foreldreskapet enn som et middel for å oppnå bestemte mål?
Å være foreldre - beleiret av eksperter er både en kritikk av synet på det å være foreldre som kommer fra kommersielle og offentlige faginstanser i Norge og Vesten i dag, samt en argumentasjon for en alternativ måte å se på foreldreskapet. Forfatterens standpunkt er at det å være foreldre er å utforske etikk, verdier og holdninger sammen med barnet i et førstepersonsperspektiv - fremfor å anvende bestemte metoder og teknikker, og å se barnet gjennom fagfolks øyne.
Boken egner seg for fagpersoner og studenter som har med barn å gjøre - barnehagelærere, lærere, helsefagpersonell, barnevernspedagoger, men også for foreldre som er opptatt av å forstå foreldrerollen.
Å være foreldre - beleiret av eksperter er både en kritikk av synet på det å være foreldre som kommer fra kommersielle og offentlige faginstanser i Norge og Vesten i dag, samt en argumentasjon for en alternativ måte å se på foreldreskapet. Forfatterens standpunkt er at det å være foreldre er å utforske etikk, verdier og holdninger sammen med barnet i et førstepersonsperspektiv - fremfor å anvende bestemte metoder og teknikker, og å se barnet gjennom fagfolks øyne.
Boken egner seg for fagpersoner og studenter som har med barn å gjøre - barnehagelærere, lærere, helsefagpersonell, barnevernspedagoger, men også for foreldre som er opptatt av å forstå foreldrerollen.