En for alle
hvordan håndtere konflikt, krenkelse og mobbing i skolen?
- Format: Pocket
- Antall sider: 142
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788202482169
- Kom i salg: 3. aug. 2015
- Utgivelsesår: 2015
- Bidragsyter: Alberti-Espenes, Jostein (for) ; Houg, Bodil Jenssen (for) ; Teisberg, Katti Anker (for) ; Søvik, Sigrid (ill)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Skoler
419,-
Å være en person for alle er rektors lodd og privilegium. Elever, foreldre og ansatte i skolen skal ha tillit til at rektor er der for alle, ikke minst i saker der elever opplever seg krenket. Til grunn for boka ligger dette, og følgende to erkjennelser:
Mennesker – barn, ungdom, voksne, foreldre, lærere og rektorer – vil godt, ønsker godt og forsøker å handle i tråd med dette. Konflikter, krenkelser og mobbing kan forebygges, stanses og løses. Mange års iherdig innsats for gode skolemiljøer er ikke tilstrekkelig – vi leser fremdeles om rektorer som ikke har klart å løse saker der elever opplever noe eller noen i skolen som krenkende. Skolemiljøsakene må altså løses bedre enn det som er tilfellet i dag. Forfatterne peker med denne boka nettopp på hvorfor sakene er vanskelige, og hvordan rektor kan løse dem, til fordel for de involverte. Tillit, håndteringskompetanse og løsningsorienterte strategier er nøkkelbegreper i arbeidet.
Boka er tiltenkt ledere i skolen og alle andre som engasjerer seg i elevenes psykososiale miljø. Den er skrevet med utgangspunkt i tre roller: mobbeombud, rektor og rådgiver i skolenes støtteapparat.
Mennesker – barn, ungdom, voksne, foreldre, lærere og rektorer – vil godt, ønsker godt og forsøker å handle i tråd med dette. Konflikter, krenkelser og mobbing kan forebygges, stanses og løses. Mange års iherdig innsats for gode skolemiljøer er ikke tilstrekkelig – vi leser fremdeles om rektorer som ikke har klart å løse saker der elever opplever noe eller noen i skolen som krenkende. Skolemiljøsakene må altså løses bedre enn det som er tilfellet i dag. Forfatterne peker med denne boka nettopp på hvorfor sakene er vanskelige, og hvordan rektor kan løse dem, til fordel for de involverte. Tillit, håndteringskompetanse og løsningsorienterte strategier er nøkkelbegreper i arbeidet.
Boka er tiltenkt ledere i skolen og alle andre som engasjerer seg i elevenes psykososiale miljø. Den er skrevet med utgangspunkt i tre roller: mobbeombud, rektor og rådgiver i skolenes støtteapparat.