Barnehagens læringsliv
kritiske perspektiver
- Format: Pocket
- Antall sider: 194
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Fagbokforlaget Akademisk
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788245008036
- Kom i salg: 2. sep. 2010
- Utgivelsesår: 2010
- Bidragsyter: Angell, Mona-Lisa (for) ; Hogsnes, Hilde Dehnæs (for) ; Nordtømme, Solveig (for) ; Hogsnes, Hilde Dehnæs (red)
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Førskoler og barnehager
419,-
Barnehagen har fått sin rettmessige status som en del av barns utdanning. Dette gir både muligheter og utfordringer. Læring er mer enn opplæring, og utdanning er mer enn undervisning. I barnehagen skal barn lære, leke og leve sine liv. Her blir barn tenkt, snakket og handlet fram. Det er all grunn til å fokusere på læringsliv i barnehagen. Fornyelse og utvikling er sentralt i barnehagesammenheng. Er det også noe i barnehagens tradisjon som er verneverdig? Arbeidet i barnehagen skal vurderes og dokumenteres. Hvem eier definisjonsmakten på barnehageområdet? Siktemålet med boka er å løfte fram barnehagens rolle og oppgave i møte med barn, barndommer og samfunnet for øvrig. Forfatterne oppfordrer til kritisk refleksjon over muligheter og utfordringer i barns læringsliv i barnehager, over politiske krav om medvirkning, likestilling, kulturelt mangfold, sosial utjevning, og samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole. Bokas målgruppe er studenter i førskolelærerutdanningen og alle som arbeider i og med barnehager i Norge. Hilde Dehnæs Hogsnes er høgskolelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Vestfold. Mona-Lisa Angell er redaktør for fagtidskriftet Barnehagefolk og magasinet Verktøykassa. Solveig Nordtømme er høgskolelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Vestfold.