Å kunne lese
grunnleggende ferdigheter og nasjonale prøver
LNUs skriftserie
- Format: Pocket
- Antall sider: 197
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Vigmostad & Bjørke AS
- Nivå: Voksen
- Serienavn: LNUs skriftserie
- Serienummer: 165
- EAN: 9788245002966
- Utgivelsesår: 2006
- Tittel på originalspråk: Å kunne lese
- Bidragsyter: Skaftun, Atle (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Pedagogikk: eksaminasjon og vurdering
369,-
Det satses nasjonalt på lesestimulering gjennom tiltaksplanen Gi rom for lesing og fokuset på leseferdigheter i Kunnskapsløftet. Lesing er en av fem grunnleggende ferdigheter som er nedfelt i de nye læreplanene, og resultater fra nasjonale og internasjonale leseprøver sender signaler om hvordan det står til med leseferdigheten i Norge. Men hvilket pedagogisk potensial ligger det i de nasjonale leseprøvene? Denne boken vil være et holdepunkt i møtet med nasjonale og internasjonale leseprøver og de nye læreplanene i skolen. Boken presenterer og drøfter ulike perspektiver på lesing, og hvordan nasjonale prøver i lesing kan bidra til å utvikle en forståelse av hva lesing er som ferdighet og kompetanse. Forfatteren demonstrerer dette gjennom en mengde eksempler hentet fra leseprøvene for 4., 7. og 10./11. trinn fra 2005. I eksempelmaterialet ligger det nyttige didaktiske innspill til arbeidet med lesing som grunnleggende ferdighet på alle trinn i utdanningsløpet. Arbeidet med lesing som ferdighet utgjør et av de viktigste innsatsområdene i Kunnskapsløftet og for norsk skole. Boken er først og fremst skrevet for lærere og lærerstudenter som ønsker å innta en aktiv rolle i forhold til lesing som grunnleggende ferdighet. Boken er også en ressurs for dem som ønsker å sette seg inn i de nasjonale prøvene i lesing som gjeninnføres fra og med høsten 2007. Atle Skaftun (f. 1967) er førsteamanuensis i nordisk litteratur ved Universitetet i Stavanger, og har vært med i arbeidet med utvikling av nasjonale prøver i lesing ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning.