Etikk for journalister
- Format: Pocket
- Antall sider: 347
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Fagbokforlaget Akademisk
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788245034325
- Kom i salg: 3. aug. 2020
- Utgivelsesår: 2020
- Bidragsyter: Brurås, Svein (for)
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Medievitenskap
539,-
Hva er god presseskikk? Dette er et hovedspørsmål i Etikk for journalister. Boka er en innføring i det yrkesetiske regelverket som profesjonelle journalister er forpliktet på, og som de redaktørstyrte mediene legger til grunn for sitt arbeid. Forfatteren drøfter etiske utfordringer og dilemmaer som journalister møter i sitt daglige arbeid, og peker på hva Pressens Faglige Utvalg har uttalt om de ulike temaene.
Blant temaene som behandles er journalisters integritet, sannhetskravet, samfunnsrollen, forholdet til kildene, personvernet i journalistikken, og mye mer.
Etikk for journalister har i mange år vært pensum ved journalistutdanningene i Norge. I denne 6. reviderte utgaven går vi dypere inn i etiske spørsmål knyttet til moderne nettjournalistikk, som for eksempel kravet om rask og umiddelbar publisering, brukermedvirkning og delingskultur, bruk av sosiale medier i journalistikken, journalistikkens grenser mot innholdsmarkedsføring, og andre utfordringer i en skiftende mediesituasjon. Denne utgaven har også en rekke nye caser, og den er oppdatert på de siste endringer i det presseetiske regelverket.
Svein Brurås er professor ved journalistutdanningen, Høgskulen i Volda, og har tidligere arbeidet som journalist. Brurås er dr.philos. med en avhandling om kriminaljournalistikkens etikk. Han har utgitt en rekke bøker, forskningsrapporter og artikler. Brurås har sittet i SKUP-juryen og vært medlem av diverse utvalg som har arbeidet med medieetiske og mediepolitiske spørsmål.
Blant temaene som behandles er journalisters integritet, sannhetskravet, samfunnsrollen, forholdet til kildene, personvernet i journalistikken, og mye mer.
Etikk for journalister har i mange år vært pensum ved journalistutdanningene i Norge. I denne 6. reviderte utgaven går vi dypere inn i etiske spørsmål knyttet til moderne nettjournalistikk, som for eksempel kravet om rask og umiddelbar publisering, brukermedvirkning og delingskultur, bruk av sosiale medier i journalistikken, journalistikkens grenser mot innholdsmarkedsføring, og andre utfordringer i en skiftende mediesituasjon. Denne utgaven har også en rekke nye caser, og den er oppdatert på de siste endringer i det presseetiske regelverket.
Svein Brurås er professor ved journalistutdanningen, Høgskulen i Volda, og har tidligere arbeidet som journalist. Brurås er dr.philos. med en avhandling om kriminaljournalistikkens etikk. Han har utgitt en rekke bøker, forskningsrapporter og artikler. Brurås har sittet i SKUP-juryen og vært medlem av diverse utvalg som har arbeidet med medieetiske og mediepolitiske spørsmål.