En verden av muligheter
fagområdene i barnehagen
Pocket
Bokmål
- Format: Pocket
- Antall sider: 227
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215012735
- Kom i salg: 4. aug. 2008
- Utgivelsesår: 2008
- Bidragsyter: Moser, Thomas (red) ; Pettersvold, Mari (red)
- Utgave nr.: 3
- Emnekategori: Førskoler og barnehager
479,-
«En verden av muligheter. Fagområder i barnehagen» baserer seg på den nye rammeplanen fra 2006 og er en videreføring av boka «Ny rammeplan -ny barnehagepedagogikk?». Det reflekteres over fagområdenes fremstilling i rammeplanen i et faglig og fagdidaktisk perspektiv.
Forfatterne tar tar opp rammeplanens syv fagområder på grunnlag av erfaringer fra konkrete samarbeidsprosjekter. Boka bidrar til en bedre forståelse av hensikten med og innholdet i hvert av fagområdene og kan på den måten styrke barnehagenes pedagogiske praksis.
Ut over en fokusering på det enkelte fagområdet skal grunnleggende aspekter ved fag og faglighet i barnehagen belyses gjennom ytterligere tre bidrag som berører overordnete spørsmål: Hva vil det egentlig si å ha, eller å utsette barn for, fagområder i barnehagen? Er et større fokus på fag og læring noe som kommer i tillegg til det tradisjonelle innholdet i norsk barnehage, eller går det på bekostning av noe annet? Hvilke konsekvenser har en profilering av fagligheten med hensyn til annet grunnleggende innhold som lek og omsorg i barnehagen? I bokas prolog og epilog reflekteres det også over hva et økt fokus på fag og læring kan bety for barns liv i barnehagen.
Bidragene i boka er skrevet av ti medarbeidere ved Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Vestfold, sammen med syv førskolelærere med sitt daglige virke i barnehager.
Boka er skrevet for personalet i barnehagen og førskolestudenter i grunn- og videreutdanning.
Forfatterne tar tar opp rammeplanens syv fagområder på grunnlag av erfaringer fra konkrete samarbeidsprosjekter. Boka bidrar til en bedre forståelse av hensikten med og innholdet i hvert av fagområdene og kan på den måten styrke barnehagenes pedagogiske praksis.
Ut over en fokusering på det enkelte fagområdet skal grunnleggende aspekter ved fag og faglighet i barnehagen belyses gjennom ytterligere tre bidrag som berører overordnete spørsmål: Hva vil det egentlig si å ha, eller å utsette barn for, fagområder i barnehagen? Er et større fokus på fag og læring noe som kommer i tillegg til det tradisjonelle innholdet i norsk barnehage, eller går det på bekostning av noe annet? Hvilke konsekvenser har en profilering av fagligheten med hensyn til annet grunnleggende innhold som lek og omsorg i barnehagen? I bokas prolog og epilog reflekteres det også over hva et økt fokus på fag og læring kan bety for barns liv i barnehagen.
Bidragene i boka er skrevet av ti medarbeidere ved Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Vestfold, sammen med syv førskolelærere med sitt daglige virke i barnehager.
Boka er skrevet for personalet i barnehagen og førskolestudenter i grunn- og videreutdanning.