Nettbutikk for bedrifter og skoler

Den medialiserte politikken

Pocket
Bokmål
Den medialiserte politikken
Den medialiserte politikken
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 286
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Aschehoug
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788215010632
  • Utgivelsesår: 2007
  • Bidragsyter: Aalberg, Toril (red) ; Jenssen, Anders Todal (red)
  • Utgave nr.: 5
  • Emnekategori: Politikk og regjering
Se flere produktegenskaper
569,-

Kjøp på nett

Gjør mediene oss mer kunnskapsrike om politiske spørsmål , eller er det bare «infotainment» som tilbys? Hvilke retoriske grep bruker mediene i dekningen av politikken generelt og valgkamp spesielt? Boka gir en engasjerende innføring i perspektiver på «medialiseringen» av politikken, med aktuelle eksempler.
Boka har tre deler. Del 1 ser på valgkamp som beslutningsgrunnlag, og spør blant annet: hvilken informasjonsverdi har dekningen av politisk stoff i media. Del 2 har et retorisk perspektiv, hvor et sentralt spørsmål er om mediene spiller på fornuft eller følelser i dekningen av politisk stoff. Del 3 ser på det disharmoniske samspillet mellom politikk og media. Stikkord her er selektiv dekning, nyhetskriterier, spissing og «den nye» debattlederrollen. Boka har et gjennomgående kritisk perspektiv: den diskuterer hvorfor dagens medialiserte valgkamp ikke fungerer optimalt.