Denne flammende verden
- Format: Innbundet
- Antall sider: 398
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788203370168
- Kom i salg: 24. mars 2014
- Utgivelsesår: 2014
- Tittel på originalspråk: The blazing world
- Bidragsyter: Hustvedt, Siri (for) ; Engen, Bodil (ove)
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Moderne litteratur
Tilbudspris
345,-
Ordinær pris
379,-
Siri Hustvedts nye roman er en leken, komplisert, sprelsk, klok og lærd detektivfortelling fra kunstens verden.
Den ambisiøse installasjonskunstneren Harriet Burden kjemper for å bli anerkjent i en mannsdominert kunstverden. Gjennom det kontroversielle prosjektet Maskeringer, der hun skjuler seg bak tre mannlige kunstnere, setter hun sin identitet på prøve. Slik blir Denne flammende verden en slags intellektuell detektivfortelling fra kunstens verden: Hvem har gjort det? Og vil noen tro at det kan være en kvinne?
Gjennom samtaler, dagbøker, avis- og magasinartikler trår den høyreiste, amasonelignende Harriet fram. Et kor av stemmer, inkludert Harriets egen, bidrar med sine fortellinger om dette følsomme, vanskelige, kjærlighetsfulle og rasende mennesket. I tillegg til å stille vesentlige spørsmål om kunst, kjønnsroller og kjønnsidentitet, er romanen et sant overflødighetshorn av sylskarpe miljø- og personbeskrivelser, utstuderte navnevalg og fantastiske og unike karakterer.
Fortellingen om Harriet Burdens liv og verk er leken, lærd, og varm. Denne flammende verden er en ambisiøs og energisk roman fra en forfatter som bare blir bedre og bedre. Romanen regnes som
Siri Hustvedts foreløpige hovedverk.
Om Denne flammende verden:
Mesterlig om kunst og identitet. (...) Hustvedt presser virkelig sine litterære og intellektuelle evner til det ytterste her. Likevel mister ikke romanen litterært driv og intensitet. Mot slutten blir den faktisk mer og mer av en krimgåte som er spennende nok i seg selv. Og når romanen er i ferd med å rundes av, forvandles den til et vakkert lite dikt om den siste tiden før et menneske dør - et tidsrom hvor maskene man har vært ikledd seg ofte svinner hen. Hustvedt har skrevet en både utfordrende og rørende bok - kanskje hennes beste til nå.
Kjetil Røed, Aftenposten
Hustvedt på sitt beste. (...) Det brenner glødende godt i Siri Hustvedts nye roman. (...) Det går lang tid mellom de gangene man sitter med en bok i hendene, kjenner vekten av papiret og innser den ubønnhørlige sannheten: Denne historien vil snart ta slutt. Siri Hustvedt har den evnen som forfatter. Hun skaper karakterer så sindige og sinnssyke, med en så fengslende historie, at selv 400 sider blir altfor lite. (...) For når man graver seg ned gjennom lagene med mening, gir det en nærmest urovekkende leseglede.
Thea Urdal, Dagsavisen
Etter å ha lese denne romanen er eg ikkje lenger i tvil om at Siri Hustvedt fortener å bli sett. Denne romanen er hennar beste, mest originale og mest krevjande, og det med god margin - spør du meg.
Marta Norheim, NRK
'Denne flammende verden' er en intellektuell, spennende og sanselig roman om kunst, kjønnskamp og identitet. (...) Hustvedts roman er ekstraordinær i kunnskapstyngde, genial i valg av formspråk, og dypt bevegende i sin menneskeskildring.
Anne Schäffer, Bergens Tidende
Godt håndverk, godt språk, gode plott og et fascinerende miljø. Leseren får det meste i det som er Siri Hustvedts beste roman.(...) her kreves konsentrasjon og helst sammenhengende lesetid. Men da får man sannelig mye tilbake. Ypperlig Hustvedt.
Guri Hjeltnes, VG (terningkast 6)
Den ambisiøse installasjonskunstneren Harriet Burden kjemper for å bli anerkjent i en mannsdominert kunstverden. Gjennom det kontroversielle prosjektet Maskeringer, der hun skjuler seg bak tre mannlige kunstnere, setter hun sin identitet på prøve. Slik blir Denne flammende verden en slags intellektuell detektivfortelling fra kunstens verden: Hvem har gjort det? Og vil noen tro at det kan være en kvinne?
Gjennom samtaler, dagbøker, avis- og magasinartikler trår den høyreiste, amasonelignende Harriet fram. Et kor av stemmer, inkludert Harriets egen, bidrar med sine fortellinger om dette følsomme, vanskelige, kjærlighetsfulle og rasende mennesket. I tillegg til å stille vesentlige spørsmål om kunst, kjønnsroller og kjønnsidentitet, er romanen et sant overflødighetshorn av sylskarpe miljø- og personbeskrivelser, utstuderte navnevalg og fantastiske og unike karakterer.
Fortellingen om Harriet Burdens liv og verk er leken, lærd, og varm. Denne flammende verden er en ambisiøs og energisk roman fra en forfatter som bare blir bedre og bedre. Romanen regnes som
Siri Hustvedts foreløpige hovedverk.
Om Denne flammende verden:
Mesterlig om kunst og identitet. (...) Hustvedt presser virkelig sine litterære og intellektuelle evner til det ytterste her. Likevel mister ikke romanen litterært driv og intensitet. Mot slutten blir den faktisk mer og mer av en krimgåte som er spennende nok i seg selv. Og når romanen er i ferd med å rundes av, forvandles den til et vakkert lite dikt om den siste tiden før et menneske dør - et tidsrom hvor maskene man har vært ikledd seg ofte svinner hen. Hustvedt har skrevet en både utfordrende og rørende bok - kanskje hennes beste til nå.
Kjetil Røed, Aftenposten
Hustvedt på sitt beste. (...) Det brenner glødende godt i Siri Hustvedts nye roman. (...) Det går lang tid mellom de gangene man sitter med en bok i hendene, kjenner vekten av papiret og innser den ubønnhørlige sannheten: Denne historien vil snart ta slutt. Siri Hustvedt har den evnen som forfatter. Hun skaper karakterer så sindige og sinnssyke, med en så fengslende historie, at selv 400 sider blir altfor lite. (...) For når man graver seg ned gjennom lagene med mening, gir det en nærmest urovekkende leseglede.
Thea Urdal, Dagsavisen
Etter å ha lese denne romanen er eg ikkje lenger i tvil om at Siri Hustvedt fortener å bli sett. Denne romanen er hennar beste, mest originale og mest krevjande, og det med god margin - spør du meg.
Marta Norheim, NRK
'Denne flammende verden' er en intellektuell, spennende og sanselig roman om kunst, kjønnskamp og identitet. (...) Hustvedts roman er ekstraordinær i kunnskapstyngde, genial i valg av formspråk, og dypt bevegende i sin menneskeskildring.
Anne Schäffer, Bergens Tidende
Godt håndverk, godt språk, gode plott og et fascinerende miljø. Leseren får det meste i det som er Siri Hustvedts beste roman.(...) her kreves konsentrasjon og helst sammenhengende lesetid. Men da får man sannelig mye tilbake. Ypperlig Hustvedt.
Guri Hjeltnes, VG (terningkast 6)