Nettbutikk for bedrifter og skoler

Boken om Sirius

Innbundet
Bokmål
Sirius
Boken om Sirius
Boken om Sirius
  • Forfatter: Lisbeth Iglum Rønhovde
  • Format: Innbundet
  • Antall sider: 48
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: InfolitenBok
  • Nivå: 9-12
  • Serienavn: Sirius
  • EAN: 9788290830507
  • Utgivelsesår: 2000
  • Bidragsyter: Rønhovde, Lisbeth Iglum (for) ; Mysen, Marianne (ill)
  • Utgave nr.: 2
  • Emnekategori: Barn og ungdom: generell interesse
Se flere produktegenskaper
Tilbudspris 180,- Ordinær pris 198,-

Kjøp på nett

Utsolgt på nettlager
BOKEN OM SISIUSSirius og diagnosen . Sirius har skylden!
Sirius ser ut som alle de andre barna, men inne i seg har han et problem som kalles AD/HD. Noen kaller det MBD, og andre snakker om å være hyperaktiv. Det er derfor Sirius oftere enn andre barn blir utålmodig og bråkete. Det er derfor han oftere enn de andre ikke finner frem bøkene sine, ikke gjør det han skal i timene, krangler med søsknene sine eller plutselig gjør ting som andre synes er dumme, barnslige eller farlige.
Barn med diagnosen AD/HD eller annen utfordrende atferd trenger litteratur de kan kjenne seg igjen i. Boken om Sirius er en bok nettopp for disse barna, deres foreldre og søsken og for deres lærere og klassekamerater.
Boken består av en introduksjon hvor leseren blir presentert for hovedpersonen. Deretter følger to separate fortellinger om Sirius. Boken inneholder også en faktadel beregnet på foreldre og lærere. Disse voksne vil ofte være nøkkelen til barnas leseopplevelse og de vil kunne videreføre fortellingene inn i barnas egne hverdagsopplevelser og til samspillet med andre barn.
Den illustrerte fortelling er valgt fordi den ofte er bedre egnet til refleksjon og ettertanke enn faktapreget informasjon. En fortelling fremstår som en helhet og kan forstås gjennom de bilder barna selv skaper seg. Barn vil kunne oppnå større innsikt gjennom fortellinger hvor de kan kjenne seg igjen i hovedpersonenes opplevelser, enn gjennom det de måtte tilegne seg gjennom ren kunnskapsformidling.
Tanken er at økt innsikt kan føre til økt forståelse, og at økt forståelse igjen kan bidra til at holdninger og atferd endres. Håpet er at denne boken kan føre til at barn med utfordrende atferd ser seg selv i et nytt perspektiv, og at dette igjen kan føre til økt innsikt og større forståelse hos barnas foreldre, søsken og klassekamerater.
Forfatteren er spesialpedagog og har i en årrekke jobbet i forhold til barn og unge med AD/HD og deres nærpersoner i hjem og skole. Hun foreleser om emnet på universitet og høgskoler og holder foredrag rettet både mot skole/PPT og foreldresamlinger i regi av MBD foreningen. I 1997 utgav hun boken Kan de ikke bare ta seg sammen. Om barn og unge med AD/HD og Tourette Syndrom (Iglum, AdNotam 1997).