- Format: Pocket
- Antall sider: 150
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215021959
- Kom i salg: 4. okt. 2013
- Utgivelsesår: 2013
- Bidragsyter: Gustumhaugen, Kjell (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Førskoler og barnehager
279,-
Dette er en nyutdannet barnehagelærers historie: personlig, engasjert og ærlig.
Kjell Gustumhaugen går inn i barnehagen med et sterkt ønske om å sette barna først. Han møter raskt en innarbeidet hverdag med sterke tradisjoner og solide rutiner. Han møter ildsjeler, og han møter folk som drømte om noe annet. Han møter skjebner og han møter barn som berører og setter dype spor. Og han møter en barnehagehverdag som er langt fra det bildet som tegnes på barnehagelærerutdanningen.
Etter ti år i kommunikasjonsbransjen var Kjell Gustumhaugen klar for forandring og bestemte seg for å sette seg på skolebenken. Han tok fatt på tre års utdanning som barnehagelærer. Etter noen år startet han i jobben som pedagogisk leder i en barnehage i Oslo, med ansvaret for 18 små tre- og fireåringer.
Han begynner friskt med et sterkt ønske om å endre, men er uforberedt på alle de fastlåste rutinene. Klarer han å endre dem? Bør han det? Fungerer barnehagehverdagen egentlig godt som den er? Eller er barnehagen et oppbevaringssted for de små menneskene, fylt med misnøye, sykemeldinger og budsjettkutt som gjør endring umulig?
Dette er en viktig bok, frisk og ærlig i formen, kritisk og spørrende i innhold. Den bør leses av alle som utdanner seg til barnehagelærere, alle som jobber i barnehage og alle som interesserer seg for hverdagen mellom åtte og fire i barnehagen.
I en tid med en rekke antologier for barnehagelærerutdanningene er det befriende å lese den foreliggende boka, ikke bare pga at det er en usedvanlig god tekst, godt komponert, men fordi det er en sammenhengende framstilling om et engasjerende tema: Barnehagen sett innenfra av en reflekterende barnehagelærer, som er ny i faget. (Ingeborg Tveter Thoresen, Første steg 4/13)
Kjell Gustumhaugen går inn i barnehagen med et sterkt ønske om å sette barna først. Han møter raskt en innarbeidet hverdag med sterke tradisjoner og solide rutiner. Han møter ildsjeler, og han møter folk som drømte om noe annet. Han møter skjebner og han møter barn som berører og setter dype spor. Og han møter en barnehagehverdag som er langt fra det bildet som tegnes på barnehagelærerutdanningen.
Etter ti år i kommunikasjonsbransjen var Kjell Gustumhaugen klar for forandring og bestemte seg for å sette seg på skolebenken. Han tok fatt på tre års utdanning som barnehagelærer. Etter noen år startet han i jobben som pedagogisk leder i en barnehage i Oslo, med ansvaret for 18 små tre- og fireåringer.
Han begynner friskt med et sterkt ønske om å endre, men er uforberedt på alle de fastlåste rutinene. Klarer han å endre dem? Bør han det? Fungerer barnehagehverdagen egentlig godt som den er? Eller er barnehagen et oppbevaringssted for de små menneskene, fylt med misnøye, sykemeldinger og budsjettkutt som gjør endring umulig?
Dette er en viktig bok, frisk og ærlig i formen, kritisk og spørrende i innhold. Den bør leses av alle som utdanner seg til barnehagelærere, alle som jobber i barnehage og alle som interesserer seg for hverdagen mellom åtte og fire i barnehagen.
I en tid med en rekke antologier for barnehagelærerutdanningene er det befriende å lese den foreliggende boka, ikke bare pga at det er en usedvanlig god tekst, godt komponert, men fordi det er en sammenhengende framstilling om et engasjerende tema: Barnehagen sett innenfra av en reflekterende barnehagelærer, som er ny i faget. (Ingeborg Tveter Thoresen, Første steg 4/13)