Nettbutikk for bedrifter og skoler

Lek og læring i et nevroperspektiv

hvordan gode intensjoner kan ødelegge barns lærelyst

Pocket
Bokmål
Lek og læring i et nevroperspektiv
Lek og læring i et nevroperspektiv
  • Forfattere: Per Brodal , Charlotte Lunde
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 153
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Aschehoug
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788215035840
  • Kom i salg: 21. sep. 2022
  • Utgivelsesår: 2022
  • Bidragsyter: Brodal, Per (for) ; Lunde, Charlotte (for)
  • Utgave nr.: 4
  • Emnekategori: Kognitiv psykologi
Se flere produktegenskaper
379,-

Kjøp på nett

Lek i tidlig barnealder gir det beste grunnlaget for senere læring og vekst, og vi vet at leken er små barns foretrukne læringsform.

Lek er derfor et gjennomgangstema i boken, som også belyser grunnleggende betingelser for hvordan mennesker lærer, uansett alder og situasjon. Her omtales hovedtrekk i hjernens bygning og virkemåte som bidrar til en dypere forståelse av læring, og knytter dette til lekens betydning for en hjerne i utvikling.

Forfatterne går inn på forhold i skolen og samfunnet som kan redusere lærelyst og øke stress og mistrivsel, slik det er rapportert gjennom de siste 10-20 årene. Spesielt er de opptatt av at barns mulighet for lek er betydelig begrenset de senere årene, både gjennom seksårsreformen, endringer i barnehagene, skolens prioriteringer og mer voksenstyrte aktiviteter i fritiden.

Økende bruk av antidepressiva, sovemidler og ADHD-medikamenter er konkrete tegn på en økende opplevelse av mistrivsel. I siste kapittel tar de opp hvordan psykiske lidelser kan bli resultatet hvis en opplevelse av ytrestyring, hjelpeløshet og manglende mestring dominerer.