Bevegelseslæring
- Format: Pocket
- Antall sider: 294
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Gyldendal Norsk Forlag AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788205525160
- Kom i salg: 14. apr. 2023
- Utgivelsesår: 2023
- Bidragsyter: Aaring, Vegard Fånes (for) ; Esser-Noethlichs, Marc (for) ; Jåbekk, Pål (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: fysisk fostring, Idrettsvitenskap, Undervisning i et spesifikt fag
619,-
Denne boka handler om bevegelseslæring i et didaktisk perspektiv. På den ene siden gir den kunnskap om fysikken som beskriver våre bevegelser. På den andre siden handler boka om hvordan denne kunnskapen kan brukes til å hjelpe andre med å lære om, i og gjennom bevegelse.
Boka retter seg primært mot studenter i kroppsøving og idrettsfag, men er relevant for alle som skal arbeide med bevegelseslæring i en eller annen kontekst, slik som fysioterapeuter, treningsveiledere, personlige trenere og klubbtrenere.
Det å kunne veilede andre i læring av bevegelser krever et komplekst sett med kunnskaper og ferdigheter, blant annet en grunnleggende forståelse av de viktigste fysiske og mekaniske forklaringene av hvorfor bevegelser er som de er. Slik kunnskap hjelper oss med å forstå hvordan bevegelser kan være, når man kan og bør sikte mot en optimal bevegelsesløsning og når dette ikke er viktig. Denne forståelsen må så knyttes til didaktiske vurderinger når den skal brukes til å fremme bevegelseslæring som tar hensyn til individers ulikheter.
Kunnskapen om fysikken som beskriver våre bevegelser setter den gode kroppsøvingslæreren, treneren eller andre som jobber med bevegelse i stand til å begrunne valg av øvelser, progresjon, tilpasninger ved ulike behov, vurdere risiko og ikke minst å kunne legge til rette for bevegelsesglede.
Boka retter seg primært mot studenter i kroppsøving og idrettsfag, men er relevant for alle som skal arbeide med bevegelseslæring i en eller annen kontekst, slik som fysioterapeuter, treningsveiledere, personlige trenere og klubbtrenere.
Det å kunne veilede andre i læring av bevegelser krever et komplekst sett med kunnskaper og ferdigheter, blant annet en grunnleggende forståelse av de viktigste fysiske og mekaniske forklaringene av hvorfor bevegelser er som de er. Slik kunnskap hjelper oss med å forstå hvordan bevegelser kan være, når man kan og bør sikte mot en optimal bevegelsesløsning og når dette ikke er viktig. Denne forståelsen må så knyttes til didaktiske vurderinger når den skal brukes til å fremme bevegelseslæring som tar hensyn til individers ulikheter.
Kunnskapen om fysikken som beskriver våre bevegelser setter den gode kroppsøvingslæreren, treneren eller andre som jobber med bevegelse i stand til å begrunne valg av øvelser, progresjon, tilpasninger ved ulike behov, vurdere risiko og ikke minst å kunne legge til rette for bevegelsesglede.