- Format: Pocket
- Antall sider: 159
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788276349399
- Kom i salg: 1. juni 2011
- Utgivelsesår: 2011
- Bidragsyter: Helgesen, Svein (for) ; Tiller, Tom (for)
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Næringsvirksomhet og ledelse
339,-
Bedre leder handler om ledelse og læring i tider preget av stort endrings- og utviklingstrykk. Ledere skal være i front og gå i bresjen. De står i krysspresset mellom tradisjon og innovasjon, og presses av ulike rasjonaliteter. Det kreves mot å lede sine medarbeidere inn i grensefeltene og over grensen mot nye horisonter. Lederposisjonen utfordrer ikke minst evnen til å lære, og boka viser hvordan ny kurs i læringen, med vekt på refleksjon over hverdagserfaringene, gjør en merkbar positiv forskjell i ledernes hverdag.
Forfatterne tar utgangspunkt i at klokt lederskap må ha fokus på læring, først og fremst på å lære i og gjennom egen erfaring. Erfaringslæringen er en stor og uutnyttet ressurs for utvikling på arbeidsplassen, og i boka vises det konkret vei for å øke læringen i egen hverdag. Sentralt i boka er det forfatterne benevner som veivisere for godt lederskap. Forfatterne bruker aktivt egne erfaringer fra samarbeid med topp- og mellomledere og presenterer sju konkrete veivisere for utvikling og klokt lederskap. Det trekkes blant annet på konkrete erfaringer fra utvikling av topp- og mellomledere i to norske og en svensk kommune.
Hvert kapittel avsluttes med noen spørsmål som utfordrer leserne til videre refleksjon, enkeltvis eller i grupper.
Forfatterne tar utgangspunkt i at klokt lederskap må ha fokus på læring, først og fremst på å lære i og gjennom egen erfaring. Erfaringslæringen er en stor og uutnyttet ressurs for utvikling på arbeidsplassen, og i boka vises det konkret vei for å øke læringen i egen hverdag. Sentralt i boka er det forfatterne benevner som veivisere for godt lederskap. Forfatterne bruker aktivt egne erfaringer fra samarbeid med topp- og mellomledere og presenterer sju konkrete veivisere for utvikling og klokt lederskap. Det trekkes blant annet på konkrete erfaringer fra utvikling av topp- og mellomledere i to norske og en svensk kommune.
Hvert kapittel avsluttes med noen spørsmål som utfordrer leserne til videre refleksjon, enkeltvis eller i grupper.