Barnekulturens iscenesettelser II
dramaturgiske spiraler
Barnekulturens iscenesettelser
- Format: Pocket
- Antall sider: 248
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- Serienavn: Barnekulturens iscenesettelser
- Serienummer: 2
- EAN: 9788202471255
- Kom i salg: 20. mai 2017
- Utgivelsesår: 2017
- Bidragsyter: Guss, Faith Gabrielle (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Førskoler og barnehager
559,-
I Barnekulturens iscenesettelser II: Dramaturgiske spiraler skriver Faith Gabrielle Guss om en måte å tilnærme seg kunstnerisk form i drama- og teaterpraksis for og med barn i barnehage- og grunnskolealder: Hvordan kan vi skape et dialogisk fellesskap med barn med en estetisk kraft som ligner den barna skaper for seg selv i dramatisk lek/lekedrama? I denne boken bygger Guss videre på sin første bok i serien, Barnekulturens iscenesettelser 1: Lekens dynamiske verdener.
I boken retter hun fokuset på dramaturgisk komposisjon og muligheten for berikende spiralvirkninger mellom lek, teaterkunst og annen dramapraksis. Dette gjør hun ved å sammenligne spontant skapte dramaturgiske strukturer i barns lekedrama og nyskapende scenekunst.
Med inspirasjon fra dramaturgien i et lekedrama og et performanceteater, forestiller Guss seg et dramaturgisk stillas som impuls til en «devising»-prosess for dramatisk spill for og med barn. Hun avrunder boken med en skisse over egen undervisningspraksis.
I boken finnes det 30 QR-koder. Skann koden med mobiltelefonen og du får adgang til mange filmsnutter av eksempler som Guss beskriver.
Boken har også en tilhørende nettside. Tilgang til denne gis via kode-i-bok: Koden som følger med boken utløses på cda.no og gir tilgang til nettstedet.
I boken retter hun fokuset på dramaturgisk komposisjon og muligheten for berikende spiralvirkninger mellom lek, teaterkunst og annen dramapraksis. Dette gjør hun ved å sammenligne spontant skapte dramaturgiske strukturer i barns lekedrama og nyskapende scenekunst.
Med inspirasjon fra dramaturgien i et lekedrama og et performanceteater, forestiller Guss seg et dramaturgisk stillas som impuls til en «devising»-prosess for dramatisk spill for og med barn. Hun avrunder boken med en skisse over egen undervisningspraksis.
I boken finnes det 30 QR-koder. Skann koden med mobiltelefonen og du får adgang til mange filmsnutter av eksempler som Guss beskriver.
Boken har også en tilhørende nettside. Tilgang til denne gis via kode-i-bok: Koden som følger med boken utløses på cda.no og gir tilgang til nettstedet.