Nettbutikk for bedrifter og skoler

Barnehagens arbeid med tidlig litterasitet

på barns vilkår

Pocket
Bokmål
Barnehagens arbeid med tidlig litterasitet
Barnehagens arbeid med tidlig litterasitet
  • Forfatter: Liv Gjems
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 197
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Fagbokforlaget Akademisk
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788245018554
  • Kom i salg: 28. juni 2016
  • Utgivelsesår: 2016
  • Tittel på originalspråk: Barnehagens arbeid med tidlig litterasitet
  • Bidragsyter: Gjems, Liv (for)
  • Utgave nr.: 1
  • Emnekategori: Førskoler og barnehager, Språkopplæring: spesifikke ferdigheter
Se flere produktegenskaper
419,-

Kjøp på nett

Denne boken er resultat av et forskningsprosjekt som har fokusert på kunnskaper som er sentrale for å støtte barns tilegnelse av tidlig litterasitet. Tidlig litterasitet handler om alt barn lærer om språk, fra fødselen til ca. åtteårsalderen. I tidlig litterasitet inngår muntlig språk og det å lære ord, lære å formulere setninger og formidle budskap til andre, og ikke minst å forstå hva andre snakker om og er opptatt av. Disse språklige kunnskapene har barn stor glede av når de leker med hverandre, utforsker ting de er opptatt av, og deltar i ulike aktiviteter. Det muntlige språket de har med seg når de begynner på skolen, legger grunnlaget for at de lærer seg å lese og skrive. Barnehageårene utgjør dermed grunnmuren i barns utdanning. Det å tilegne seg et rikt muntlig språk i barnehageårene er en krevende læringsprosess, og barn er avhengige av at barnehagepersonalet vet hvordan de kan støtte og stimulere ulike barns språklæring. Det stilles følgelig store krav til barnehagepersonalet for å fange opp hva barna er opptatt av, og hva slags språklig støtte forskjellige barn vil ha fordel av å få. Barn i barnehagealderen lærer språk best når de får snakke om tema som engasjerer dem, sammen med barnehagepersonale de har gode og trygge relasjoner til, og som inviterer dem til aktivt å bruke språket selv. Boken presenterer barns språktilegnelse fra de begynner i barnehagen, og kjennetegn på mønstrene for språktilegnelse gjennom barnehageårene. Den gir også ideer til hvordan personalet kan støtte barn ved å legge til rette for ordlæring, og ved å lære dem å samtale i ulike aktiviteter og situasjoner. Liv Gjems er professor i pedagogikk ved Høgskolen Sørøst-Norge.