- Format: Pocket
- Antall sider: 192
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788202249632
- Utgivelsesår: 2006
- Bidragsyter: Tingstad, Vebjørg (for)
- Utgave nr.: 3
- Emnekategori: Sosiologi
489,-
Barndom under lupen. Å vokse opp i en foranderlig mediekultur er en innføringsbok for studenter, lærere og andre som er opptatt av barn, barndom og medier. Boka er skrevet spesielt med tanke på fagene mediesosiologi, mediepedagogikk og mediepsykologi i tillegg til lærer- og førskolelærerutdanningene. Hovedvekten er lagt på nordiske medieprodukter, debatter og forskning, men det vises også til internasjonal litteratur.
Å være barn innebærer i dag å ha tilgang til en rekke medier, slik som tv, pc, dvd, cd, radio, aviser, bøker og mobiltelefon. Internettet muliggjør aktiviteter som gjerne foregår parallelt, slik som informasjonssøk, underholdning og kommunikasjon. Barns fritid er dessuten i økende grad preget av gjøremål som koster penger, og barn er blitt interessante som kjøpekraftige forbrukere. Økende velstandsutvikling, fokus på barns rettigheter og en stadig mer intensiv markedsføring av kommersielle produkter rettet mot barn, ikke minst gjennom mediene, utgjør fundamentale endringer i de materielle, sosiale og kulturelle forholdene som preger barns dagligliv.
Forfatteren retter søkelys mot konkrete medieprodukter som er laget for barn. Hun diskuterer for eksempel hvordan TV-program og bøker reflekterer endringer i synet på barn, barndom og barnekultur og hvordan barn er blitt posisjonert i offentlige debatter og forskning omkring medier og forbruk. Et viktig poeng i boka er hvordan så vel debatter som litteratur omkring barn og medier uttrykker både bekymring og ambivalens, men også en naiv tro på at barn innehar en naturlig mediekompetanse.
Å være barn innebærer i dag å ha tilgang til en rekke medier, slik som tv, pc, dvd, cd, radio, aviser, bøker og mobiltelefon. Internettet muliggjør aktiviteter som gjerne foregår parallelt, slik som informasjonssøk, underholdning og kommunikasjon. Barns fritid er dessuten i økende grad preget av gjøremål som koster penger, og barn er blitt interessante som kjøpekraftige forbrukere. Økende velstandsutvikling, fokus på barns rettigheter og en stadig mer intensiv markedsføring av kommersielle produkter rettet mot barn, ikke minst gjennom mediene, utgjør fundamentale endringer i de materielle, sosiale og kulturelle forholdene som preger barns dagligliv.
Forfatteren retter søkelys mot konkrete medieprodukter som er laget for barn. Hun diskuterer for eksempel hvordan TV-program og bøker reflekterer endringer i synet på barn, barndom og barnekultur og hvordan barn er blitt posisjonert i offentlige debatter og forskning omkring medier og forbruk. Et viktig poeng i boka er hvordan så vel debatter som litteratur omkring barn og medier uttrykker både bekymring og ambivalens, men også en naiv tro på at barn innehar en naturlig mediekompetanse.