Analysen
norsk film 2015
Innbundet
Nynorsk
Analysen
- Format: Innbundet
- Antall sider: 293
- Språk: Nynorsk
- Forlag/Utgiver: Montages AS
- Nivå: Voksen
- Serienavn: Analysen
- EAN: 9788269025200
- Kom i salg: 11. juli 2016
- Utgivelsesår: 2015
- Bidragsyter: Kristiansen, Lars Ole (red) ; Meinich, Karsten (red)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Filmguider og -anmeldelser
399,-
For første gang mellom to permer: Montages lanserer bokutgivelsen Analysen - Norsk Film 2015!
Analysen er en fast spalte hos det nettbaserte filmtidsskriftet Montages.no, der hver eneste nye norske kinofilm siden 2011 har blitt nærlest med et faglig blikk. Målet er å tilby filmskaperne en grundigere tilbakemelding på deres arbeid enn hva den generelle filmkritikken i Norge gjør i dag, og samtidig berike publikums opplevelse og forståelse av norsk film.
Mellom disse permene finner du samtlige analyser fra 2015, signert landets fremste filmvitere. Tekstene i denne boken bærer preg av ulike analytiske tilnærmingsmåter, farget av skribentenes interesseområder og personlige preferanser. Enkelte legger særlig vekt på det audiovisuelle; andre undersøker filmenes tematikk, fortellerstil eller tilknytning til spesifikke sjangre. Foruten å styrke samtalen om norsk film, springer Analysen ut av et ønske om å legge til rette for at norske filmvitere kan dele sin omfattende og varierte fagkunnskap med en stor leserskare.
2015 vil huskes som et markant norsk filmår, med vår første Gullpalme-nominerte spillefilm i Cannes på 36 år (Louder Than Bombs), en vaskeekte katastrofefilm som feide over kinopublikum (Bølgen), en mors portrett av sine to sønner, filmet gjennom åtte år (Brødre), og ikke minst et knippe spennende debutanter (Kvinner i for store herreskjorter; Dryads - Girls Don't Cry). Artiklene i denne boken tar hver film i nærmere øyesyn, og identifiserer og diskuterer filmenes tematikk, fortellerstil og audiovisualitet.
Vi er glade og stolte over å kunne presentere analysene fra det nor.ske filmåret 2015 mellom to permer. Redaktørene vil benytte anlednin.gen til å rette en særlig stor takk til alle de generøse filmviterne som har viet sin tid og fagkunnskap til å realisere prosjektet. Vi ønsker også å takke Fritt Ord for støtte til denne utgivelsen, samt Norsk Filminstitutt og Kulturrådet for støtte til nettidsskriftet.
Analysen er en fast spalte hos det nettbaserte filmtidsskriftet Montages.no, der hver eneste nye norske kinofilm siden 2011 har blitt nærlest med et faglig blikk. Målet er å tilby filmskaperne en grundigere tilbakemelding på deres arbeid enn hva den generelle filmkritikken i Norge gjør i dag, og samtidig berike publikums opplevelse og forståelse av norsk film.
Mellom disse permene finner du samtlige analyser fra 2015, signert landets fremste filmvitere. Tekstene i denne boken bærer preg av ulike analytiske tilnærmingsmåter, farget av skribentenes interesseområder og personlige preferanser. Enkelte legger særlig vekt på det audiovisuelle; andre undersøker filmenes tematikk, fortellerstil eller tilknytning til spesifikke sjangre. Foruten å styrke samtalen om norsk film, springer Analysen ut av et ønske om å legge til rette for at norske filmvitere kan dele sin omfattende og varierte fagkunnskap med en stor leserskare.
2015 vil huskes som et markant norsk filmår, med vår første Gullpalme-nominerte spillefilm i Cannes på 36 år (Louder Than Bombs), en vaskeekte katastrofefilm som feide over kinopublikum (Bølgen), en mors portrett av sine to sønner, filmet gjennom åtte år (Brødre), og ikke minst et knippe spennende debutanter (Kvinner i for store herreskjorter; Dryads - Girls Don't Cry). Artiklene i denne boken tar hver film i nærmere øyesyn, og identifiserer og diskuterer filmenes tematikk, fortellerstil og audiovisualitet.
Vi er glade og stolte over å kunne presentere analysene fra det nor.ske filmåret 2015 mellom to permer. Redaktørene vil benytte anlednin.gen til å rette en særlig stor takk til alle de generøse filmviterne som har viet sin tid og fagkunnskap til å realisere prosjektet. Vi ønsker også å takke Fritt Ord for støtte til denne utgivelsen, samt Norsk Filminstitutt og Kulturrådet for støtte til nettidsskriftet.