Action, takk!
hva kan skolen lære av unge menneskers handlinger for bærekraftig utvikling?
- Format: Pocket
- Antall sider: 236
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Gyldendal Norsk Forlag AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788205518490
- Kom i salg: 4. feb. 2020
- Utgivelsesår: 2020
- Bidragsyter: Sinnes, Astrid T. (for)
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Bærekraft, Klimaendringer, Undervisningsmetodikk og utdanningspolitikk
639,-
Over hele verden demonstrerer unge mennesker for klimahandling. Men det er ikke bare gjennom demonstrasjoner unge mennesker viser handlekraft for en mer bærekraftig utvikling.
Unge mennesker går foran ved å endre livsstil og matvaner, ved å handle brukt i stedet for nytt, ved å leve søppelfritt, ta tog i stedet for å fly. Unge grundere starter nye bærekraftige og sirkulære virksomheter. Unge mennesker saksøker stater, engasjerer seg i organisasjoner og påvirker gjennom deltakelse i politiske partier.
For å endre verden kan ikke utdanning bare handle om å gi dypere forståelse av klima og miljøproblemer. Vi må lære hvordan vi kan handle for å løse dem. Denne boken tar utgangspunkt i seks sentrale bærekrafts utfordringer og viser gjennom intervjuer med 21 unge handlekraftige mennesker, hvordan deres ideer kan brukes i skolens undervisning. Formålet med boken er å inspirere til en undervisning som kan fremme håp og handlekraft for en mer bærekraftig framtid.
Unge mennesker går foran ved å endre livsstil og matvaner, ved å handle brukt i stedet for nytt, ved å leve søppelfritt, ta tog i stedet for å fly. Unge grundere starter nye bærekraftige og sirkulære virksomheter. Unge mennesker saksøker stater, engasjerer seg i organisasjoner og påvirker gjennom deltakelse i politiske partier.
For å endre verden kan ikke utdanning bare handle om å gi dypere forståelse av klima og miljøproblemer. Vi må lære hvordan vi kan handle for å løse dem. Denne boken tar utgangspunkt i seks sentrale bærekrafts utfordringer og viser gjennom intervjuer med 21 unge handlekraftige mennesker, hvordan deres ideer kan brukes i skolens undervisning. Formålet med boken er å inspirere til en undervisning som kan fremme håp og handlekraft for en mer bærekraftig framtid.