Nettbutikk for bedrifter og skoler

Å utdanne sykepleiere

behov for radikale endringer

Å utdanne sykepleiere
Å utdanne sykepleiere
  • Forfattere: Patricia Benner , Lisa Day , Victoria Leonard , Molly Sutphen
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 277
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788279501466
  • Kom i salg: 11. okt. 2010
  • Utgivelsesår: 2010
  • Tittel på originalspråk: Educating nurses
  • Bidragsyter: Benner, Patricia (for) ; Day, Lisa (for) ; Leonard, Victoria (for) ; Sutphen, Molly (for) ; Heggen, Kristin Margrete (mea) ; Thorbjørnsen, Kari Marie (mea) ; Kjerland, Linn Elise (ove)
  • Utgave nr.: 1
  • Emnekategori: Pedagogikk, Sykepleie
Se flere produktegenskaper
619,-

Kjøp på nett

Utsolgt på nettlager
Å utdanne sykepleiere inneholder konkrete forskningsfunn, inspirerende mønstereksempler og svært klare råd og anbefalinger.
Bokas hovedbudskap er, som tittelen indikerer, at det er behov for omfattende endringer i sykepleierutdanningen.
Forskerne bak boka, med Patricia Benner i spissen, dokumenterer et betydelig gap mellom utdanningens innhold og de krav som stilles til dagens sykepleiere i arbeid. De argumenterer offensivt for endringer som kan heve kvaliteten på utdanningen og styrke studentenes læringsutbytte. De hevder igjen og igjen at ankerfestet for omleggingen av sykepleierutdanningen må ligge i den kliniske yrkesvirkeligheten.
I boka ser vi tydelig hvordan Benners evne til å kartlegge, utforske og fordype seg i konkret utøvelse av sykepleie bidrar til å sette ord på hvordan sykepleiere, lærere og studenter handler og resonnerer.
Professor dr.polit. Kristin Heggen har skrevet introduksjonen til den norske utgaven. Hun skriver blant annet:
«Patricia Benner og hennes forskerkollegaer slår fast […] at de forventer utdanningsdebatt. De inviterer oss til debatt. Jeg tror de får hva de bestiller også i Norge, fra våre lærere, studenter, ledere og politikere. La oss håpe at de også får innfridd sitt håp om at boken skal føre til HANDLING.»
Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching er kjent for å stille store krav til forskernes formidlingsevne og har som et erklært mål å spre forskningsbasert kunnskap langt utover forskernes egne sirkler. Lærere, ledere, studenter og politikere skal opplyses og dra nytte av Carnegie Foundations arbeider, og forskningen derfra publiseres derfor gjerne i leservennlig bokform. Det er et varemerke ved Carnegies profesjons- og utdanningsforskning at forskningen skal gi inspirasjon og konkrete forbedringsideer. Formidling av forskning skal nå dem forskningen angår.
Dette er en viktig bok for studenter, undervisere, veiledere og ledere innenfor sykepleiefaget. Boka gir anbefalinger om pedagogiske arbeidsmåter som gjør den aktuell også for andre profesjonsutdanninger. Dessuten vil politikere ha nytte av å lese boka.