Å skape og studere endring
aksjonsforskning i barnehagen
- Format: Pocket
- Antall sider: 113
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215019598
- Kom i salg: 20. feb. 2012
- Utgivelsesår: 2012
- Bidragsyter: Lundstad, Marit (for) ; Thoresen, Marianne (for)
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Førskoler og barnehager
289,-
Gjennom aksjonsforskning kan barnehageansatte delta aktivt i endringsarbeid, faglig utvikling og kompetanseheving.Økt fokus på kvalitet og innhold gjør det viktig å drive endrings- og fornyingsarbeid i barnehagene. Når personalet retter oppmerksomheten mot bestemte temaer og områder i barnehagens hverdagsliv, kan praksis utvikles og forbedres gjennom endring.
Boka er en introduksjon til området endringsarbeid i barnehagen. Siden forskning og utvikling kan sees som to sider av samme sak, og utviklingen skjer hos dem som er involvert i forskningen, mener forfatterne at denne typen forskning ikke bare kan utføres av utenforstående. Ledere kan sammen med personalet gjøre aksjonsforskning på egen hånd, i samarbeid med andre barnehager eller i samarbeid med forskere.
Boka er skrevet for førskolelærere som vil bruke aksjonsforskning som arbeidsform for å skape en tydeligere forbindelse mellom pedagogisk arbeid og barnehagen som læringsarena. Den er først og fremst rettet mot barnehageledere. Studenter i førskolelærerutdanningen vil også ha stor nytte av boka.
Forfatterne Marit Bøe ved Høgskolen i Telemark og Marianne Thoresen ved Høgskolen i Oslo og Akershus er begge utdannet førskolelærere og har lang og bred erfaring fra arbeid i barnehage.
Boka er en introduksjon til området endringsarbeid i barnehagen. Siden forskning og utvikling kan sees som to sider av samme sak, og utviklingen skjer hos dem som er involvert i forskningen, mener forfatterne at denne typen forskning ikke bare kan utføres av utenforstående. Ledere kan sammen med personalet gjøre aksjonsforskning på egen hånd, i samarbeid med andre barnehager eller i samarbeid med forskere.
Boka er skrevet for førskolelærere som vil bruke aksjonsforskning som arbeidsform for å skape en tydeligere forbindelse mellom pedagogisk arbeid og barnehagen som læringsarena. Den er først og fremst rettet mot barnehageledere. Studenter i førskolelærerutdanningen vil også ha stor nytte av boka.
Forfatterne Marit Bøe ved Høgskolen i Telemark og Marianne Thoresen ved Høgskolen i Oslo og Akershus er begge utdannet førskolelærere og har lang og bred erfaring fra arbeid i barnehage.