Å forstå fortiden og formidle for framtiden
historisk kunnskap for lærerutdanningen
- Format: Pocket
- Antall sider: 135
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215060729
- Kom i salg: 8. juli 2022
- Utgivelsesår: 2022
- Bidragsyter: Roos, Merethe (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Lærerutdanning, Undervisningsmetodikk og utdanningspolitikk
419,-
Hva skal du gjøre for å vekke historieinteressen hos elevene dine?
Hvordan kan du bruke gravhaugene i lokalmiljøet til å formidle historiefaget til elevene dine i småskolen?
Hvordan kan lokalaviser fra slutten av 1800-tallet brukes i undervisning i ungdomsskolen? Hva skal du gjøre for å vekke historieinteressen hos elevene dine?
Boka byr på ideer, inspirasjon og konkrete tips til hvordan du kan formidle historisk kunnskap og skape engasjement for historiefaget. Utgangspunktet er kompetansemålene i samfunnsfag i den nyeste læreplanen (LK20), og forfatteren viser hvordan du som lærer kan fylle overordnede og generelle kompetansemål med historisk kunnskap. Undervisningsoppleggene er enkelt presentert og lette å gjennomføre i klasserommet. De tematiserer først det historiske innholdet, deretter presenteres undervisningsopplegget før kapittelet avsluttes med didaktiske og pedagogiske refleksjoner over opplegget.
Boka er tilpasset grunnskolelærerstudenter og lærere i grunnskolen.
Hvordan kan du bruke gravhaugene i lokalmiljøet til å formidle historiefaget til elevene dine i småskolen?
Hvordan kan lokalaviser fra slutten av 1800-tallet brukes i undervisning i ungdomsskolen? Hva skal du gjøre for å vekke historieinteressen hos elevene dine?
Boka byr på ideer, inspirasjon og konkrete tips til hvordan du kan formidle historisk kunnskap og skape engasjement for historiefaget. Utgangspunktet er kompetansemålene i samfunnsfag i den nyeste læreplanen (LK20), og forfatteren viser hvordan du som lærer kan fylle overordnede og generelle kompetansemål med historisk kunnskap. Undervisningsoppleggene er enkelt presentert og lette å gjennomføre i klasserommet. De tematiserer først det historiske innholdet, deretter presenteres undervisningsopplegget før kapittelet avsluttes med didaktiske og pedagogiske refleksjoner over opplegget.
Boka er tilpasset grunnskolelærerstudenter og lærere i grunnskolen.